Vad händer med bostaden när ett samboförhållande tar slut?

Hej, Jag ligger just nu i en ganska smutsig skilsmässa och har dessvärre blivit "mindre naiv" inför framtiden och framtida förhållanden. Jag planerar att bygga ett hus (pinnbygge), och då jag jobbar som byggnadskonstruktör och jobbat som snickare så känner jag mig relativt trygg i att bygga det mesta själv. Min fråga är då: Hur gör jag för att det hus jag bygger inte ska ingå i en bodelning om jag ingår ett nytt samboförhållande? För grejen är ju den att bygger jag huset själv så kommer jag att lägga in egentid (och förlorad inkomst då jag kommer använda flextid till att bygga...delvis) i slutändan så räknar jag med att spara mellan 400-500'000. Det jag då ser är att jag bygger huset, huset värderas om och kommer vara värt mer än vad det finn lån på huset. Det känns cyniskt att gå runt och tänka på det här, men som sagt, med skilsmässa pågående så... Är det så att i ett samboförhållande så delar man på allt som man skaffat tillsammans? Är det så att efter att man levt tillsammans med någon så ingår per automatik allt, även det som man hade innan man ingick samboförhållande? Tack så mycket

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag beklagar situationen du är i och ska göra mitt bästa för att hjälpa dig. När två personer stadigvarande bor tillsammans under äktenskapslika förhållanden är sambolagen tillämplig (https://lagen.nu/2003:376). Viktigt att komma ihåg är att sambolagen gäller endast om båda sambor är ogifta. Om din skilsmässa inte har hunnit bli klar när du inleder ett samboförhållande regleras ditt nya förhållande inte av lagen!

När jag läser din fråga får jag dock uppfattningen av att det inte är nu utan lite längre fram i tiden som du kommer eventuellt kommer starta ett samboförhållande. I mitt svar kommer jag därför att utigå ifrån att din skilsmässa är klar och att sambolagen därmed är tillämplig.

Ett samboförhållande upphör enligt lagens mening när samborna flyttar isär, gifter sig eller när någon av dem avlider. När det händer så sker en bodelning endast om någon av samborna begär att bodelning ska ske. Begäran om bodelning måste ske inom ett år efter det att förhållandet upphörde.

Vid en eventuell bodelning så kommer värdet av den bostad och det bohag (inredning) som ni har införskaffat för gemensam användning att delas lika. Däremot så ingår inte hus som en av samborna haft från början, eftersom det inte har förvärvats för gemensamt bruk så är det därför inte heller samboegendom. Skulle du bo i huset ett tag och sedan skaffa en sambo så ska huset inte ingå i bodelningen om ni separerar. Inte heller fritidshus eller "yttre" egedom som till exempel bilar och båtar räknas som samboegendom.

Om du vill vara helt säker på att ditt hus inte ingår i eventuell bodelningen eller om du inte vill att någon bodelning ska ske över huvud taget så rekommenderar jag dig att upprätta ett samboavtal som reglerar sitautionen. Ett giltigt samboavtal ska vara skriftligt och undertecknat av både dig och din sambo.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare