FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/04/2019

Vad händer med beslaget gods?

Har haft inbrott i mitt förråd och någon har bytt lås på dörren samt flyttat in i det med diverse möbler. Mina saker har hen kastat ut. När jag med hjälp av fastighetsbolaget tog mej in via det hål hen gjort i väggen så hittade vi 2 stycken el cyklar en minimotorcykel samt 4 däck. Eftersom att det såg ut som stöldgods så ringde jag polisen. Polisen kom och tog med sej prylarna. Polisen rubricerar ärendet som egenmäktigt förfarande.

Nu till min fråga: Eftersom att jag ringde polisen om misstänkt stöldgods i mitt förråd så undrar jag om jag har rätt till sakerna om ingen ägare hittas? Ringde polisen som har hand om ärendet och han sa att däcken hade hittat till sin ägare efter att de annonserat i dagspressen men inte det övriga. På min fråga vad som händer med sakerna så sa han att de tillfaller polisen och säljs. Är det verkligen så eller kan jag kräva att få godset men mot ersättning för borttransporteringen som polisen gjorde.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat din fråga som att du undrar om du har rätt att få tillbaka den egendom som polisen beslagtagit om polisen inte kan hitta den rätta ägaren till egendomen.

Det gäller i detta sammanhang att skilja beslagtaget gods inom ramen för en brottsutredning ifrån hittegods. Av 4 § hittegodslagen (1938:121) framgår att om en ägare till hittegods inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polismyndigheten, tillfaller godset upphittaren. Detsamma ska enligt samma bestämmelse gälla om ägaren inte hämtar ut inom en månad från det att han eller hon underrättats om fyndet av polismyndigheten eller om ägaren kan anses ha avstått sin rätt till egendomen.

Jag har dock uppfattat det som att det inte gäller hittegods i detta fall. Om polisen har tagit egendomen i beslag inom ramen för en brottsutredning, är det mest sannolikt inte rubricerat som hittegods och i så fall är ovan nämnda bestämmelse är inte tillämplig.

Jag är inte säker på hur polismyndigheten hanterar beslagtaget gods om någon ägare till egendomen inte kan finnas eller inte hämtar ut egendomen. Det kan stämma att de säljer egendom eller att de på annat vis gör sig av med egendomen.

För det fall du har frågor med anledning av detta når du mig på anna.nilsson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare