Vad händer med arvet efter min morbror?

Hej! Min morbror har gått bort. Han var gift, men hade inga barn. Hans hustru är dement och vistas på hem. Min morbror har även en nu levande syster. Det finns inget testamente. Ärver hans hustru allt? Hans hustru har två syskon barn. Vad gäller! ärver jag/systern något nu eller går allt till min morbrors hustru och när hon går bort får då hennes syskon barn ärva allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om arv regleras i främst Ärvdabalken (ÄB). Av ÄB 3:1 framgår att om arvlåtaren var gift, så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Detta innebär att eftersom din morbror var gift, så ärver hans hustru allt nu.

När din morbrors hustru går bort så kommer dock den andel som anses ”komma från” din morbror att brytas ut från tillgångarna och tillfalla din morbrors arvingar. Hur stor den andelen blir beror på hur mycket din morbrors hustru fick från din morbror när han dog, se ÄB 3:2 st. 3. Din morbrors hustrus syskonbarn har alltså inte rätt till något arv efter din morbror. När din morbrors hustru går bort kan hennes arvingar endast ha rätt till den andel av tillgångarna som anses ”komma från” din morbrors hustru.

Eftersom din morbror inte hade några barn så ärver i första hand hans föräldrar hans egendom, se ÄB 2:2 st. 1. Din morbrors syster ärver endast i den mån någon av din morbrors föräldrar är döda, se ÄB 2:2 st. 2. Om något av din morbrors syskon är död så ärver det syskonets barn det syskonets andel, se ÄB 2:2 st. 2. För att du eller din morbrors nu levande syster ska ha rätt till arv efter din morbror krävs alltså att en eller båda av hans föräldrar är döda när arvet ska fördelas. För att du ska ha rätt till arv krävs vidare att din mor har gått bort när arvet ska fördelas.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare