Vad händer med arv från förälder när en bröstarvinge är avliden?

Hej!

Jag undrar hur ett framtida arv som ska gå till någon som redan är död fördelas. Saken är den att min bror har dött och han var då gift med en kvinna och de hade inga gemensamma barn. Dock har min bror barn sedan tidigare sk särkullebarn. Om vi nu utgår ifrån att vi övriga syskon överlever våra föräldrar, hur fördelas det arv som min döde bror kommer att få från våra föräldrar? Delas det mellan hans efterlevande fru och hans barn (särkulle barn) eller får hans barn allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt svar här nedan utgår från den s.k. legala arvsordningen i ärvdabalken, dvs hur arvet fördelas i det fall att dina föräldrar inte har skrivit något testamente. Du hittar ärvdabalken här. Skulle det finnas ett testamente blir det istället en tolkningsfråga där arvet kommer tilldelas din avlidne brors barn om testamentet inte kan tolkas på något annat sätt. (se 2 kap samt 11 kap 1 och 6 §§ ärvdabalken)

Vad ska fördelas?

När er ena förälder avlider kommer den efterlevande maken att ärva allt, så länge det inte finns ett testamente som säger något annat. Dessa pengar har hon i princip rätt att göra vad hon vill med, förutom att testamentera bort dem. När även er andra förälder går bort har ni syskon rätt till arv från den nyligen avlidne föräldern samt s.k. efterarvsrätt till det som finns kvar av den först avlidne förälderns kvarlåtenskap. (3 kap 1 och 2 §§ samt 2 kap 1 § ärvdabalken)

Hur ska det fördelas?

Ni syskon ska dela lika på arvet från era föräldrar. Då din bror är avliden kommer hans del av arvet från era föräldrar istället att tillfalla hans barn. Är det flera barn delar de lika på sin pappas del. Den efterlevande frun har inte rätt att ärva sin avlidne makes föräldrar. (2 kap 1 § ärvdabalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig i kommentarsfältet här nedan. Känner du att du behöver mer kvalificerad hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare