FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2021

Vad händer med all egendom vid en skilsmässa?

Hej jag frågade förut om vad som händer med mina tillgångar när jag skiljer mig och jag vill ha förtydligande på vad vad som händer med giftorättsgodset. Vill inte ha en lång utläggning som sist utan ett kort och koncist svar på vad som gänder med det, så som jag uppfattat det så kan jg behålla det om jag vill? Eller är jag helt ute o cyklar, snälla förtydliga detta och inte så jätteinvecklat vill bara förstå den biten. tack så mycket på förhand!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte exakt vad din fråga rör då det inte var jag som besvarade den tidigare. Jag upplever dock att jag förstår frågan som du nu ställer; nämligen vad som händer med er egendom (giftorättsgods) vid en skilsmässa. Eftersom din fråga handlar om makars egendom kommer jag att utgå ifrån äktenskapsbalkens (ÄktB) bestämmelser.

En bodelning är något som sker när ett äktenskap upplöses. Bodelning behövs dock inte om makarna endast har enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken (9 kap. 1 § ÄktB). I ett äktenskap finns två sorters egendom; giftorättsgods och enskild egendom. För att något ska vara enskild egendom krävs det att det står till exempel i ett äktenskapsförord, i ett gåvobrev eller i ett testamente (om man fått egendomen), 7 kapitlet 2 § ÄktB. De tillgångar som inte är enskild egendom är istället giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

Svar på din fråga: Det som alltså sker med giftorättsgodset är att den delas lika mellan makarna när äktenskapet upplöses, i detta fall p.g.a. en skilsmässa.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare