Vad händer för efterlevande make med arv av bostad och bohag med särkullbarn?

Hej

Fråga

Min man har gick bott och han har ett barn. Vi var gift 11 år. Vi bor i huset. jag undrar.

1.Hur länge jag kan bo kvar på huset?

2.Hur mycket jag och hans barn ska få med bostad och bohag?

3. Få jag kan ta över lån på huset ?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig ärvdabalken (förkortas ÄB) och äktenskapsbalken (förkortas ÄktB). Jag kommer dela upp mitt svar med rubriker efter de frågor du ställt, dock kommer jag svara på din fråga 2 först då jag tror att det gör mitt svar lättare att förstå.

Hur mycket jag och hans barn ska få med bostad och bohag?

Eftersom du och din man var gifta vid hans bortgång behöver först och främst en bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). Av din fråga kan jag inte veta om en bodelning skett redan, men en sådan måste som sagt ske, det är för att få reda på vad som är din egendom av er sammanlagda egendom. Det är viktigt att få reda på vad som är din egendom då din mans son inte ska ärva denna.

Att du och din man var gifta spelar också roll i frågan om arv. Du som efterlevande make ärver som huvudregel hela din mans egendom nu när han gått bort (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det finns dock ett undantag från huvudregeln, nämligen om den döde maken har ett särkullbarn. I ditt fall har din man ett särkullbarn, dvs. hans son. Din mans son ska därför också få ärva, sonen har rätt att få ut sin del av arvet, s.k. arvslott (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Den s.k. arvslotten utgör hälften av den avlidnes arv (3 kap. 2 § första stycket ÄB).

Svaret på din fråga är alltså att du och din mans son kommer alltså få dela på din bortgångne mans egendom, ni får hälften var.

Hur länge kan jag bo kvar i huset?

Som jag svarade på frågan ovan kommer du och din mans son att ärva hälften var av din bortgångne mans egendom. Svaret på din fråga om hur länge du kan bo kvar i huset beror på hur ägandeförhållandena ser ut till huset och hur din ekonomiska situation ser ut. Av din fråga får jag inte någon sådan information och jag kan därför inte ge dig ett klart svar. Jag kommer besvara din fråga, men då utgå från att du och din man ägde 50 % var av huset.

Med utgångspunkten att du och din man ägde 50 % var av huset kommer du vid hans död så klart behålla din del på 50 %. Du kommer sedan ärva hälften av din mans del, dvs. 25 %. Totalt kommer du då äga 75 % av huset, de resterande 25 % äger din mans son.

Skulle det hända att din mans son vill ha ut de 25 % han äger i huset kommer du behöva betala motsvarande värde till honom. Har du rent ekonomiskt sett möjlighet till det så kommer du kunna bo kvar i huset, har du inte de pengar som krävs så finns det en risk att du inte kan bo kvar.

Kan jag ta över lån på huset?

Det korta svaret på din fråga här är ja, det kan du. Utgångspunkten vid dödsfall är att lånen betalas av den överlevande medlåntagaren. Har du och din man gemensamt tagit lånet på huset kommer du alltså som utgångspunkt att kunna ta över lånet. Jag råder dig här att kontakta din bank för att få ett säkert svar på frågan.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare