Vad händer efter en polisanmälan om förtal?

En tjej vän till mig slog en kille och sedan slog han tillbaka för försvara sig själv, sedan blev det rättegång och då var jag tvungen och vittna men då jag ej minns något då det var ca 6 månader sedan det hände så sa jag på rättegången att jag ej mindes nått. Men min tjej vän blev så arg för jag ej vittna då hon behövde mig för att jag skulle vittna. Och då slutade vi ha kontakt. Och sedan sä började hon träffa några personer och bland dom var min bästa vän där och började prata med henne för att få Information om vad hon säger om mig. Men sen nu 1-3 månader senare efter detta , skrev jag till henne idag och frågade om hon är arg på mig fortfrande och då sa hon ja och att jag ej ska höra av mig och jag frågade henne det för hon har sagt att hon ska slå mig. Min bästa vän skrev till henne med ett annat konto och frågade angångne allting, och hon kallade min pappa för en " stor knarkare" hon sa att jag hade tjuvat " dyra smycken och parfymer" och sen säger hon att hon ska slå mig. hon smutskastar mig och säger att jag har tjuvat saker ifrån henne. Ingen av det stämmer, och jag undrar om man kan man polisanmäla det? Och vad kommer hända då? Och vad kan hända med henne om man polisanmäler det här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken). Påföljden för förtal är böter. Upprättar du en polisanmälan kommer de, möjligen, genomföra en förundersökning om de anser att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts.

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare