FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2019

Vad händer efter en LOB?

Hej! Jag fick en lob på mig i helgen, första någonsin och jag är 54 år. Har fast jobb som yrkeschaufför. Blev tyvärr bjuden på ett par groggar som blev lite för mycket. Men jag har stor sorg efter att jag fick ta bort min vovve efter 11,5 år tillsammans. Vilket hade en viss inverkan på må mig. Kommer aldrig att hamna i denna sits igen jag lovar. Alla var jättetrevliga och inga hårda ord från någon. Vill tillägga att jag ej ätit innan . Men går med en ständigt oro nu om vad som händer. Ringde upp Polismyndigheten i Kalmar och fick prata med ett Stationsbefäl som sa att jag absolut inte behöver oroa mig. Men har ändå oron då vissa säger olika saker.

Detta enligt forum på nätet. Lever annars ett normalt liv med bra jobb, hus och ny vovve. Aldrig åkt Polisbil förut.

Ni får gärna publicera men ej med några uppgifter om mig.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att vända dig till just Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att förstå exakt vad det är du vill ha svar på. Om jag har förstått din fråga rätt så vill du ha lite vägledning kring vad som kan hända dig nu, efter att du blivit omhändertagen av polisen i form av en "lob", alltså på grund av att du varit lite för berusad.

Jag vill börja med att säga att du inte behöver vara orolig! Det finns fler personen än du som någon gång dricker lite för mycket och sedan bedöms som "en fara för sig själv eller andra" och därför omhändertas av polisen för att nyktra till. Detta förfarande, som sker genom lagen om omhändertagande av berusade personer m.m, bör ses som en hjälp och inte som ett straff, eftersom man gör det för att du som onykter inte ska råka illa ut.

Du har dock inte begått någon brottslig gärning. Det är inte emot lagen att dricka alkohol, inte ens om man gör det till den gräns som enligt polis ibland kan anses vara "för mycket", utan så länge du inte gör något annat (exempelvis kör bil, hotar andra, skapar oroligheter omkring dig eller liknande) så har du inte gjort någonting som du kan dömas för rent straffrättsligt.

Kort sagt vill jag därför påstå att du kan andas ut och sluta oroa dig. Eftersom du inte beskriver någonting som kan anses vara brottsligt med ditt "sätt att agera" den helgen så kan du vara lugn. För att något annat ska hända dig måste det ha begåtts ett brott, som dessutom ska anmälas och som en åklagare i sådana fall ska bedöma som skäligt att väcka åtal för.

Jag ber om ursäkt om det inte är exakt detta svar du var ute efter men jag hoppas att du fått lite vägledning i vart fall. Om du inte känner dig nöjd, tveka inte på att skicka in en ny fråga till oss här på Lawline. Ta hand om dig!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare