FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2023

Vad händer efter anmälan om penningtvättsbrott?

Hej, En kompis har lurad mig på fälla. Han så till mig att ta emot pengar i min konto på hans räknig på grund av han hade problem med kronofogden mm. Jag tog pengarna på ca 300,000.00 kr remitterade till honom på angivna konto han gav mig. Jag gick med på det på grund av han skilde mig 47000kr. Med det kunde jag få mina penga om hans bröder shicka till mig. Nu har bli anmälld av banken om penningstvättbtrot. Vad kommer att hända mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som kommer att hända dig efter det att du har blivit anmäld för penningtvättsbrott. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag om straff för penningtvättsbrott.

Penningtvättsbrott

För penningtvättsbrott döms, om åtgärden syftar till att dölja att pengar eller annan egendom härrör från brottslig verksamhet eller till att främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig egendomen eller dess värde, den som 1. förvärvar, överlåter, omsätter, förvarar eller vidat annan sådan åtgärd med egendomen, eller 2. tillhandhåller, upprättar eller förvärvar en handling som kan ge en skenbar förklaring till innehavet av egendomen, deltar i transaktioner som utförs för skens skull, uppträder som bulvan eller vidtar annan sådan åtgärd (3 § lag om straff för penningtvättsbrott).

För penningtvättsbrott döms även den person som otillbörligen främjar möjligheterna för någon att omsätta pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet (4 § lag om straff för penningtvättsbrott).

För att dömas för brott krävs även uppsåt, det vill säga att personen har avsett att göra gärningen, insett gärningen eller varit likgiltig inför vad gärningen innebär (1 kap. 2 § BrB) Även den som inte anses ha uppsåt till brottet kan ändå dömas till penningtvättsförseelse om personen varit oaktsam. Oaktsam i detta fall innebär att personen ska ha haft skälig anledning till att anta att pengarna härrörde från brott (6 § 2 st. lag om straff för penningtvättsbrott).

Vad kommer att hända efter anmälan?

Efter det att polisen har fått in en anmälan ska polis eller åklagare bedöma möjligheterna som finns att utreda brottet. De beslutar om en förundersökning ska inledas. Om brottet inte går att utreda så kommer således inte en förundersökning att inledas (23 kap. 1 § 2 RB). Om en förundersökning inleds ska däremot polisen utreda vad som skett och vem som är skyldig till brottet, genom bland annat att hålla förhör. När förundersökningen är klar så fattar åklagaren beslut om att väcka åtal eller inte, beroende på om det finns tillräcklig bevisning för en fällande dom (20 kap. 6 § RB).

Sammanfattningsvis är det svårt att svara på om huruvida det kan utgöra penningstvättsbrott eller penningstvättsförseelse, då det beror på omständigheterna i fallet och eventuellt uppsåt eller oaktsamhet. Om händelsen har blivit polisanmäld ska det beslutas om en förundersökning ska inledas. Om åklagare anser det finnas tillräcklig bevisning för en fällande dom så kommer denne väcka åtal.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare