Vad göra vid falska anklagelser?

Hej, jag undrar hur vi ska hantera att en granne (kvinna) anklagar min fästman för olaga intrång samt att han ska ha varit våldsam igår när han bad att få tillbaka en nyckel (vittne finns på motsaten). Detta är uttalat till mig samt skickat via SMS till en annan person. Grannen har även anklagat min fästmans dotter för att ha gjort övergrepp på hennes 3-årige son samt att grannen sprider lögner om dotters sexliv. Även andra grova anklagelser har skett och samtliga sprids muntligen och skriftligen till kända och okända personer. Vi misstänker att orsaken är en missriktad svartsjuka samt att grannen har drabbats av en personlighetsstörning.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Det agerande som din man och dotter utsatts för faller under ärekränkningsbrott och är straffbart. Ärekränkningsbrotten delas in i förtal och förolämpning.

Brottsbalken 5 kap. 1 § reglerar brottet förtal. Den som pekar ut en annan person som brottslig eller ”klandervärd i sitt levnadssätt” i syfte att kränka personens ära kan dömas till böter. Detsamma gäller om någon påstår något nedsättande om personen inför andra. Själva påståendet är tillräckligt för att kunna straffas, oavsett om det faktiskt lett till andra människors missaktning eller inte.

Brottet förolämpning hittas i brottsbalken 5 kap. 3 §. Det som skiljer förolämpning från förtal är att i detta brott riktar sig uttalandet till den drabbade personen själv. Handlingar i form av till exempel kränkande anklagelse, skällsord eller beskyllning, som endast är menade att såra personens ära, kan också de straffas med böter.

De falska anklagelser som riktats direkt till din man och dotter innebär förolämpning, medan det din granne spridit till andra personer om din man och dotter innebär förtal. Du kan alltså göra en polisanmälan mot din granne för förtal och förolämpning.

Slutligen kan nämnas att det också finns möjlighet till skadestånd (se skadeståndslagen 2:3) om brott befinns föreligga.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare