Vad göra om man vill få betalt?

Hej! Häromveckan sålde jag en soffa. De som köpte soffan kom därefter och hämtade den, jag själv hjälpte inte till med att bära ut soffan då personen hade med sig bärhjälp. När de skulle bära ut soffan slant dem och slog till min tv med soffan, det såg först ut som att den var okej då det inte blev några yttre skador. De fortsatte som att inget hänt, vi slutförde försäljningen och så var det inget mer med det. När jag sedan skulle använda tvn så var den trasig. Jag försökte ta kontakt med dessa personer för att kunna lösa problemet på ett bra sätt med försäkringsbolag. De vägrar dock svara och ta kontakt med mig. Det börjar bli irriterande och jag funderar på om det går att anmäla?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du kan göra är att antingen vända dig till Kronofogden eller till domstolen.

Om du väljer att gå via Kronofogden så ska du ansöka om betalningsföreläggande. Blanketten som du ska fylla i hittar du här. Kronofogden kommer sedan skicka ett brev till de du vill få betalt utav och tala om att du har ansökt om betalningsföreläggande.

Hyresvärden som får brevet kan agera på olika sätt:

1. De betalar till dig.
2. De bestrider skulden. Kronofogdemyndigheten informerar dig om detta och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill det kommer ärendet att avskrivas.
3. De hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten efter att ha blivit delgiven. Då meddelar Kronofogdemyndigheten ett utslag där det anges att de förpliktas att betala vad du har begärt.

Om du däremot hellre vill gå direkt till domstol så ska du skicka in en stämningsansökan. Blanketten som du ska fylla i hittar du här.

Jag skulle nog rekommendera dig att först gå via Kronofogdemyndigheten för chansen finns ju att de agerar enligt alternativ 1 eller alternativ 3 - och då slipper du domstolsprocessen. Skulle det vara så att de bestrider skulden enligt alternativ 2 så har du där chansen att ta det vidare till domstol. Om du däremot vet att de kommer att bestrida skulden enligt alternativ 2 så borde du istället vända dig direkt till domstol.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare