Vad göra om jag anser mig blivit felaktigt behandlad av polisen?

Situation: Vid en nykterhetskontroll, blåser jag negativt(ej påverkad) Polismannen frågar vart jag ska? Jag:till stan Polisen: vad sk du göra där? Jag:jobba Polisen: vad jobbar du med? Jag: varför vill du veta det? Polisen:vill du kliva ur bilen? Jag:varför då? Polisen:jag upplever att du har en attityd Jag:det är inte olagligt att ha en attityd Polisen:när personer har en attityd så kan man misstänka annat Jag:jasså Polisen: är det din bil? Jag:dom uppgifterna har ni redan Polisen:kliv ur bilen Jag:varför då Polisen:du är misstänkt för att ha tagit droger Jag:Kliver ur bilen och får följa blicken med en penna Polisen frågar aspiranten vad hen tror, hen svarar vet inte Polisen:du ska med in till station Jag:skämtar du Två poliser griper tag i varsin arm och leder mig till en polisbil Sedan sker resten av proceduren med pissprov och blodprov och förhör med misstanke om narkotikabrott Pissprov visar negativt och det kommer även blodprovet att visa(har ej nyttjat någon drog eller alkohol) Denna händelse känns väldigt kränkande för min del, och jag undrar om jag kan göra en motanmälan av något slag? Jag har förstått att jag ej behöver lämna uppgifter till polisen, och att då en polis fattar misstanke om narkotikabrott när jag väljer att inte svara på frågor, är för mig väldigt märkligt Tack för erat svar Mvh

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag beklaga att du blivit utsatt för detta. Polisens agerande kan ses som klandervärt. Eftersom du känner dig felaktigt behandlad av polisen rekommenderar jag dig att anmäla det som hänt. Som myndighet står polisen under tillsyn av flertalet övriga myndigheter. Det finns särskilda så kallade tillsynsmyndigheter vars uppgift är att granska polisen. För det fall att en tillsynsmyndighet håller med om att du blivit felaktigt behandlad uttalar tillsynsmyndigheten kritik.

Du kan alltså anmäla polisen eller poliserna i fråga som stannade dig och behandlade dig på detta sätt och anmäla den eller dessa till någon av tillsynsmyndigheterna.

De tillsynsmyndigheter jag kan rekommendera att göra en anmälan till är Justitieombudsmannen (JO) och Justitiekanslern (JK). Nämnas kan att JK inriktar sig på fall som gäller yttrandefrihet, rättssäkerhet och systemfel och att det därför kan vara enklare att få anmälan prövad hos JO.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare