Vad göra när någon läser ens privata konversationer och sprider dem?

Min fråga handlar om privata grejer som spridits. Hade en gammal vän som på något sätt hade åtkomst till min fb, konversationer osv utan att jag visste om det. Det har nu kommit fram att hen inte bara läst diverse konversationer, vissa väldigt privata, utan sedan även printat dem och spridit dem. Vet inte till hur många men vet att åtminstone två har fått dem och en av personerna var min syster. Systern sa inte heller något utan om hen skickade något så hånade de det tillsammans, vare sig det vore en hel konversation eller bara enstaka bilder jag skickat till nära vänner. Min syster erkände och även hen har skrivit till henne att det är så dvs erkännandena finns nerskrivna. Jag känner mig otroligt kränkt och förnedrad och vet inte vad jag ska göra då denne person även snackat skit om mig, baktalat mig och ljugit för folk om mig. Detta inkluderar min syster som hen hittat på massa för och sagt saker jag inte gjort och därmed fått mig att framstå som något annat vilket sedan lett till verbala trakasserier från henne. Behöver hjälp för detta har gått för långt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag sammanfattar informationen i din fråga som att din f.d. kompis dels läst dina privata konversationer på Facebook (på okänt vis), dels att hen spridit uppgifterna. Samtidigt har hen baktalat dig inför en obestämd krets människor. Jag finner att två brott blivit begångna: dataintrång och förtal.

Att olovligen läsa och fotografera andras privata meddelanden på Facebook utgör dataintrång (4 kap. 9 c § Brottsbalken). Vad kan påföljden bli? I samma paragraf kan utläsas att straffskalan löper från böter upp till fängelse i två år. Jag finner det klarlagt att din f.d. kompis i vart fall gjort sig skyldig till dataintrång.

När det gäller själva spridandet av uppgifterna som innefattar känslig information, skulle brottet förtal kunna aktualiseras (5 kap. 1 § 1 st. brottsbalken). En vidarespridning kan ske på olika sätt, bland annat genom att gärningsmannen yppar sig, visar ett dokument, ett foto eller en film. Det saknar betydelse om informationen är sann eller inte.

Vidare ska vissa rekvisit i paragrafen om förtal vara uppfyllda. Har den f.d. kompisen utpekat dig som brottslig/klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnat uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning? Min generella bedömning är att uppgifterna varit spridna i kontexten av att håna dig då det sker i samband med baktalande och de facto att även din syster bekräftar detta. Detta är även ett bevis på att uppgifterna kommit till tredje mans kännedom, vilket är ett annat rekvisit som ska vara uppfyllt. Oavsett i vilken kontext uppgifterna spridits är det bra att veta att uppgiften i alla fall typiskt sett kan framkalla en sådan negativ uppfattning hos andra om dig. Föga klandervärda eller vanliga uppgifter faller inte under straffbestämmelsen. Uppgiften måste vara av allvarligare beskaffenhet. Det är svårt för mig att veta av vilken beskaffenhet de är exakt då jag inte fått nog med detaljerad information men du är välkommen att återkomma med detta.

Förtal är slutligen ett uppsåtsbrott, vilket medför att uppgiftslämnaren måste haft uppsåt i förhållande till att lämna uppgift om annan och de omständigheter som föranledde att uppgiften ansågs ägnad att utsätta den utsatte för andras missaktning. I detta fall rör det sig om en chattkonversation som spridits till en obestämd krets människor. Kravet på uppsåt innebär att gärningspersonen ska ha haft för avsikt att andra skulle bilda dig en negativ uppfattning om den förtalade (dig). Det går inte enbart utifrån den angivna informationen fastslå om personen handlat lagstridigt, men det är mycket möjligt att det rör sig om förtal.

Råd

Kontakta polisen på nr. 114 14 så snart som möjligt och beskriv situationen. Behöver du hjälp att driva ärendet framåt?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04och välj knappval 2.

Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare