FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/08/2017

Vad göra när en bil blir stulen?

Hej!

Min bil som var låst och stod på gatan är stulen. Anmält till försäkringsbolaget och Trafikkontoret. Vill ha den till baka. Vad ska jag göra mer förutom polisanmälan?

vh

YM

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du har blivit utsatt för en bilstöld. Vad bra att du har meddelat både trafikkontoret och försäkringsbolag samt anmält stölden till polisen.

När en bil blir stulen är det viktigt att omedelbart anmäla stölden till polisen. Ju tidigare detta görs desto större chans att få tillbaka fordonet. Polisen kommer att behöva information om bla. bilmärke, färg och registreringsnummer. Efter det bör en anmälan till försäkringsbolaget göras och om bilen är hyrd eller finansierad skall en anmälan göras till leasing eller finansieringsbolag.

Om det fanns personlig egendom i fordonet är det viktigt att göra en lista över alla förlorade objekt för att kunna få ut försäkringsersättning.

Sammanfattningsvis har du gjort tillräckligt. Det du kan göra är att höra med personer i området om de har sett bilen i väntan på polisens brottsutredning. Du kan läsa mer på polisens hemsida: https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Stold-eller-forlust/Motorfordon/

Hoppas du fick svar på din fråga och att du återfår fordonet.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare