Vad gör man om sambon vägrar flytta ut?

Hej min sambo och jag har gjort slut. Vi äger en bostadsrätt tillsammans som hon vägrar att flytta ifrån den men har inte råd att köpa ut mig. Hon har betalat kontantinsatsen och jag har betalat amortering och ränta de senaste 4 åren. Vad kan jag göra för att gå vidare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar antar jag att ni båda äger bostadsrätten med hälften var. Jag kommer därför inte att göra en bedömning om ifall ni båda verkligen äger bostadsrätten.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) som är tillämplig lag i ditt fall.

Hur upphör ett samboförhållande?

Även om sambor gör slut behöver ett samboförhållande inte nödvändigtvis upphöra. Ett samboförhållande upphör nämligen först när samborna ingår äktenskap, flyttar isär, en av samborna avlider, om en sambo ansöker om en bodelningsförrättare eller ansöker om att få bo kvar, eller väcker en talan om att överta en bostad (2 § SamboL). Har ni därför gjort slut, men inte gjort det på ett sätt som jag har angivet här ovan kan det betyda att ni fortfarande ses som sambor i lagens mening. Du kan därför välja mellan olika sätt att upplösa ert samboförhållande.

Vad händer när ett samboförhållande upphör?

När ett samboförhållande väl har upphört enligt några av de ovan nämnda sätten, och om en av samborna begär en bodelning, så ska samboegendom fördelas mellan samborna (8 § SamboL). Här kommer då er bostadsrätt att delas mellan er då ni båda äger den (3 § SamboL). Observera att en bodelning inte måste göras, utan ni kan bestämma hur ni än vill ifall ni önskar att egendomen ska fördelas mellan er. Eftersom ni båda äger bostadsrätten, så har ingen av er rätt att överta bostadsrätten i sig, utan detta löses genom just bodelning (22 § SamboL). Om din sambo därför vägrar flytta ut och samtidigt inte har råd att köpa ut dig, så kan du göra följande två saker.

Vad gör man om sambon vägrar flytta ut efter att samboförhållandet upphört?

Om din sambo vägrar flytta ut kan du begära hos tingsrätten att domstolen ska förordna en bodelningsförrättare som kommer ta hand om bodelningen år er (26 § SamboL). Detta innebär även att ert samboförhållande kommer anses upphört i och med ansökan om bodelningsförrättare. Du kan ansöka om en bodelningsförrättare här. Bodelningsförrättaren lär ta hänsyn till era önskemål, men om din sambo inte kan köpa ut dig, och du inte heller vill behålla bostadsrätten, så kommer bostadsrätten säljas och pengarna fördelas lika mellan er, så länge ni äger hälften var av bostadsrätten.

Om din sambo behöver flytta ut för att bostadsrätten ska kunna säljas, så kan du ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten (KFM), som i sin tur kommer avhysa din sambo (3 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Det som då händer är att din sambo får möjlighet att bemöta ansökan, men i och med ett bodelningsbeslut kommer KFM säkerligen meddela ett utslag (beslut) i frågan. Med ett utslag kan KFM verkställa avhysningen genom att ta ut sambon från bostadsrätten. Därefter kan en försäljning göras.

Det du även kan göra är att ansöka hos tingsrätten om en tvångsförsäljning av bostadsrätten efter ett bodelningsbeslut har fattats av bodelningsförrättaren (6 § samäganderättslagen). Detta är ett annat alternativ till att ansöka om handräckning hos KFM. I så fall kan domstolen utnämna en god man som kommer ta hand om försäljningen och fördela pengarna mellan er (8 § samäganderättslagen). Som du ser har du lite olika alternativ att välja mellan beroende på vad du anser vore bäst i din situation.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Du kan ansöka om en bodelningsförrättare som kommer att hjälpa er med bodelningen och meddela ett beslut i frågan om hur bostadsrätten ska delas mellan er. Om din sambo fortfarande vägrar flytta, så kan du antingen ansöka om handräckning hos KFM som kommer verkställa ett avhysningsbeslut, eller så kan du ansökan en tvångsförsäljning av er bostadsrätt. Min rekommendation är att du därför pratar med din sambo om de olika alternativen för att se om ni kan lösa det utan extern hjälp. Om inte, så rekommenderar jag att du först ansöker om en bodelningsförrättare. När bodelningen är klar, så rekommenderar jag att du direkt ansöker om en tvångsförsäljning, om du inte själv tänker köpa ut henne.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare