Vad gör man om någon stalkar en?

Hej, detta är jättebråttom.

Dom stalkar mig med sina bilar, cyklar,125:or i parker o på cykelstigar. Har pågått snart i 1 år. Dom har blivit modigare o går in i min lgh när jag inte är hemma. Dom rotar igenom allt jag har i lådor, skåp, garderober, alla pappersmappar, kläder, tvätt, askar, kartonger osv. Lyser på mig o min 6 mån valp när det blir mörkt ute, står bakom tomtgränshäckar till hus, gångstigar, lekplatser, grönomr osv, dom har ficklampor, halogenlampor. Man hör när det prasslar , bryter pinnar, fotsteg på grusgång. Bilarna använder helljus framifrån o bakifrån för att blända mig. Min valp är så nervös nu att han äter dåligt, vägrar gå ut, nedstämd, har blivit väldigt ljudkänslig, lampljus kvällstid reagerar han på, uppmärksammar det med rädsla. Har ingen att vända mig till, behöver hjälp…..

Snälla svara.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det som i dagligt tal brukar kallas för stalking brukar utgöra olaga förföljelse i laglig mening, se 4 kap. 4 b § Brottsbalken. Olaga förföljelse består i sig av en annan brottslig handling som har utgjort ett led av en kräkning av den personliga integriteten. I ditt fall avser den brottsliga handlingen som du beskriver hemfridsbrott och ofredande. Båda dessa brott kan alltså utgöra olaga förföljelse.

Jag hade rekommenderat dig att kontakta polisen och göra en polisanmälan om du känner dig otrygg. Dessutom verkar det som du beskriver utgöra olaga förföljelse.

Lawline RådgivareRådgivare