FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/03/2019

Vad gör man om någon missköter sin katt?

Kan man ställa en kattägare till svars att låsa ute en katt i 5 dagar i 10 graders kyla utan mat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt djurskyddslagen ska djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande (2 § första stycket Djurskyddslagen). Om du ser att ett djur far illa kan du ringa till länsstyrelsen i din region och anmäla det. Myndigheten kan i vissa fall förbjuda ägaren att ha djur.

Det finns även möjlighet att göra en polisanmälan för djurplågeri. För djurplågeri döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande (16 kap. 13 § Brottsbalken). Kraven för brottet djurplågeri är dock högre ställt än att det far illa enligt djurskyddslagen.

Min rekommendation är att du i första hand vänder dig till länsstyrelsen i din region och anmäler att du misstänker att katten far illa.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare