Vad gör man om motparten skickar ett inkassokrav efter hävning?

Hej ! Vad gör man om motparten fortsätter skicka fakturor från svea inkasso trots att man skickat ett meddelande om att kontraktet ska hävas ?

MVH M

Lawline svarar

Hej M!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Såsom jag förstår din fråga har du fått vad du menar är ett felaktigt inkassokrav, som motparten skickat efter att du hävt det relevanta kontrakten. Du vill nu veta hur du går vidare.

Fundera en extra gång på om din hävning är giltig

I och med att motparten skickat ett inkassokrav på dig, framstår det som relativt sannolikt att han anser att din hävning är ogiltig, och att du fortfarande är skyldig att betala. Du anser att detta krav är felaktigt, och att du inte är skyldig att prestera.

Huruvida hävningen du genomfört verkligen är giltig, kan jag inte svara på utan mer information. Eftersom din motpart är av en helt annan uppfattning, är det dock en idé att fundera en extra gång på om din hävning är giltig; är den inte det, så är du ju skyldig att betala.

Anser du att din hävning är giltig och att du inte är skyldig att betala, ska du bestrida inkassokravet

Ifall du, efter att ha funderat på saken en extra gång, alltjämt anser att betalningskravet mot dig är ogrundat, så måste du bestrida inkassokravet.

Detta gör du genom att skriftligen (med fördel via mail) skickar ett meddelande till inkassobolaget där du tydligt anger att du bestrider betalningsskyldighet för det aktuella kravet. Kom ihåg att spara en kopia, och att ange otvetydigt att du bestrider samt vilket krav det är som du bestrider. D

Efter att du bestridit kravet, så kan inkassoföretaget inte gå vidare. Det återstår då för din motpart att antingen gå vidare till Kronofogdemyndigheten genom ett betalningsföreläggande (som du också kan bestrida), eller att stämma dig inför domstol för att bevisa att du är skyldig honom pengarna.

Sammanfattning

Om du anser att inkassokravet mot dig är ogrundat, så måste du skriftligen meddela inkassoföretaget att du bestrider kravet, d.v.s att du inte anser dig vara skyldig att betala. Kom ihåg att spara en kopia av ditt bestridande, och att tydligt ange vilket krav som du bestrider.

Ifall jag missförstått dig, eller om du har fler funderingar, är du välkommen att återkomma med fler frågor likt den du ställde ovan.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare