Vad gör man om man har lånat ut en sak som man inte får tillbaka?

Hej! Jag äger en mc och har lån på den. En bekant till mig tog över mc och betalar månadsvis och jag står än på den. Nu har han slutat betala och jag vill ta tillbaka den. Hur ska man gå tillväga? Jag står som ägare på mc och den är min. Mvh Nina

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du står som ägare på MC:n har du möjlighet att hos Kronofogdemyndigheten begära handräckning. Du finner information om hur du går tillväga för att ansöka om handräckning på KFM:s hemsida och ansökningsavgiften är 300 kr (2019).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare