Vad gör man om man har blivit utsatt för ett bedrägeri?

Jag har lånat pengar till "Bill" in Afrika. Han ringde i höstas och sa han skulle skicka 400.000 kr, men har inte hört något,. men 500.00 vill jag ha "för sveda och värk", han började låna pengar År 2014. Vad ska jag göra ? Skickade till Polisen men polisen avskrev allt?

Jag behöver min pengar nu, detta var mitt Arv på 500.000 kr. Har inga pengar nu, bara till hyran!

Skulle gärna veta hur jag ska agera i detta fall ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar över den situation du har hamnat i. Om personen du har lånat pengar till aldrig har haft syfte att betala tillbaka pengarna kan du ha blivit utsatt för ett bedrägeri tyvärr. Bedrägeri innebär att gärningspersonen har lurat brottsoffret att göra något eller inte göra något som brottsoffret annars skulle ha gjort vilket har medfört ekonomisk vinning för gärningspersonen och en ekonomisk skada för brottsoffret, 9 kap 1 § Brottsbalken. I det här fallet skulle det innebära att "Bill" har lurat dig att låna ut pengar som "Bill" aldrig har haft till avsikt att betala tillbaka. "Bill" har vunnit ekonomiskt på det och du har fått en ekonomisk skada.

Du har gjort rätt att anmäla detta till Polisen. Varför de har lagt ned din anmälan är svårt för mig att besvara utan du behöver vända dig till polisen som får förklara varför de har valt att lägga ned din anmälan. Det ska framgå i beslutet varför det har valt att lägga ner. Det är viktigt att du ger allt material du har om lånet till polisen. En anmälan och en förundersökning kan alltid tas upp igen om nya uppgifter eller bevis kommer fram.

Om du är missnöjd med beslutet kan du överpröva det. I så fall skriver du att du överprövar polisens beslut. Det är en fördel om du då kan presentera bevis för att du har blivit utsatt för ett bedrägeri eller annat material som polisen inte har fått ta del av tidigare. Sedan skickar du detta till polisen som har lagt ned förundersökningen.

Om du har en hemförsäkring tycker jag att du ska vända dig till försäkringsbolaget och höra med dem om det är möjligt att få ersättning från dem. Många försäkringsbolag brukar dock inte täcka ekonomiska skador vid förmögenhetsbrott vilket bedrägeri är. Det ska dock framgå i dina försäkringspapper vilka villkor som gäller i din hemförsäkring.

Hoppas du fick svar på din fråga och jag hoppas på att du kan få tillbaka dina pengar!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare