FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut07/06/2022

Vad gör man om en samfällighet inskränks?

Hej, hur skall jag agera mot en granne som har tagit en bit av samfälld vägområde. Vi är fem st och jag har då 20% av samf väg och samf vägområde. Problemet är att vägområdet nu blivit så trångt att jag inte kommer in till min fastighet med en lastbil eller lite bredare fordon för t ex leveras eller byggnation. Knappt med bil. Hur ska jag få problemet löst. Grannen är tyvärr oresonlig. Problemet är mkt stort nu när jag ska in med grävare för nytt avlopp. Lantmäteriet är ingen hjälp då det inte är deras uppdrag att tillrättavisa. Vänligen hjälp! mvh Annbritt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Samfälligheter är servitut som används av flera fastigheter gemensamt. Därför tolkar jag din fråga som att du och fyra andra har lika andelar i ett servitut till en samfälld väg. Vidare tolkar jag att ni fem som har servitutet inte förvaltar vägen genom en förening, eftersom att du inte har nämnt detta. Dessutom tolkar jag informationen som att din granne som har inskränkt din/er rätt också äger den tjänande fastigheten. Slutligen tolkar jag att samfälligheten har tillkommit genom ett avtal mellan er delägare.

Vilka lagar är aktuella?

Det är jordabalken (JB) och lagen om förvaltning av samfälligheter (SFL) som reglerar frågor om servitut. Helt kort reglerar JB avtalsservitut som bildas genom avtal mellan fastighetsägare (14:1 3 st. JB). SFL reglerar frågor om den gemensamma förvaltningen av en samfällighet (1 § SFL).

Vad är ett servitut?

Ett servitut är en inskränkning i rätten att använda en fastighet. Det betyder att det ska finnas en tjänande fastighet (den fastighet vars mark brukas) och en härskande fastighet (den fastighet som har rätt att använda marken). Poängen är att ett servitut ska främja en ändamålsenlig markanvändning (14:1 1 st. JB). För dig och de övriga nyttjanderättshavarna i servitutet betyder det att ni får använda en väg och att er granne inte får inskränka denna rättighet som ni har genom servitutet.

Vad kan du göra?

Det finns två saker som du kan göra. Den ena saken är att be lantmäteriet om att lösa konflikten och den andra är att kräva att din granne återställer servitutet.

När det gäller lantmäteriet har du redan informerat oss om att myndigheten inte är behjälplig. Du som delägare har dock rätt att begära av lantmäteriet att sammankalla alla delägare till möte så att problemet kan lösas, t.ex. genom att ett beslut fattas om hur problemet ska lösas (7 § SFL). Anledningen är att delägare ibland inte kan enas om att fatta ett beslut (6 § SFL). Lantmäteriet har därför en skyldighet att hjälpa dig som delägare. Kom ihåg att du som sökande måste betala för mötet, men om ett beslut fattas ska dock betalningen fördelas på övriga delägare (16 § SFL).

När det gäller ett återställande av servitutet gäller följande. Om grannen har åsidosatt sin skyldighet, t.ex. begränsad din rätt till vägen, så grannen återställa inskränkningen och ersätta en eventuellt uppstådd skada (14:7 JB). Det betyder att din granne därför borde återställa servitutet. Har du dessutom lidit en ekonomisk skada på grund av din granne, så kan din granne även bli skadeståndsansvarig.

Avslutande ord och min rekommendation

För att lösa problemet kan du kontakta lantmäteriet igen och be myndigheten om att sammankalla till möte och du kan även väcka en talan om att din granne ska återställa servitutet. Jag skulle dock i första hand rekommendera att du pratar med de övriga delägarna dels för att se hur de tänker, dels för att se om ni har samma problem med grannen. Vidare skulle jag prata grannen om vad du tänker göra, om grannen inte rättar sig. Därefter skulle jag kontakta lantmäteriet och be myndigheten om att sammankalla till möte. Om du har lidit en ekonomisk skada skulle jag rekommendera att du pratar med en jurist för att se om det är värt att väcka en skadeståndstalan.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp med ditt ärende. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare