Vad gör man när någon vägrar lämna tillbaka egendom?

Jag som företagare har blivit nekad att hämta företagets egendom, har hållit på i över 1 år och 4 mån att försöka att hämta företagets egendom. Det har resulterat i att jag gått via polis om egenmäktigt förfarande (nerlagt) sen via kronofogden och särskiljd handräckning. Detta blev negativt för mig som egen företagare då min motpart hävdade saker som ej är sant. Nu har jag gått vidare via advokat och detta tar på mina krafter både psykiskt och fysiskt,vad göra.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline. Du har agerat helt rätt i den uppkomna situationen när du polisanmält händelsen och därefter kontaktat Kronofogdemyndigheten för särskild handräckning. Du anger att du redan har kontaktat en advokat för juridisk rådgivning i ärendet, men önskar du hjälp med t ex upprättande av stämningsansökan via Lawline rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare