FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/02/2023

Vad gör man med gamla sedlar?

Hej! Min mamma blir 82 år i maj 2023, hon har haft cancer 5 gånger, blind på ett öga och börjar bli lite snurrig. Hon bor själv och har mig och min bror, två söner. Hon har alltid samlat på mynt och sedlar. Dom flesta sedlarna är svenska, men även ett hundra tal olika utländska sedlar, och som vi förstår har hon köpt dom svenska sedlarna efter att dom blivit ogiltiga. Vi vet att det är väldigt mycket pengar ca 1-4 miljoner, en gissning av oss. Vad händer när hon går bort? Kan vi lösa in dom ogiltiga pengarna på Riksbanken eller är dom inte värda något alls? Enligt Riksbanken ska man ha ägt sedlarna innan dom blev ogiltiga och då kan man lösa in dom mot en avgift på 200kr. Ska hon upprätta ett testamente? Eller ett gåvobrev? Finns det någon preskriberingstid för sådant här? Det är min mamma som undrar och börjar bli orolig, hon hade tänkt att vi skulle få ett bra arv. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan

Jag uppfattar det som att din mamma har gamla sedlar till ett högt värde som hon vill att du och din bror ska ärva vid hennes bortgång. Det framgår inte riktigt om det är sedlarnas valörer eller deras samlarvärde som skulle vara värdefullt.

Lösa in sedlar

Riksbanken löser mycket riktigt in svenska sedlar (länk till Riksbankens hemsida). Detta gäller alltså bara de svenska sedlarna.

Det finns vissa förutsättningar för inlösen som framgår av Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) om inlösen av sedlar och mynt, föreskrifterna. Eftersom det är gamla sedlar är det främst föreskrifternas 4 § c som blir tillämplig. Där anges i korthet att sedlar som misstänks att någon gång efter ogiltigheten överförts bland annat via försäljning inte kan lösas in.

Avgörande blir alltså om det finns omständigheter som får Riksbanken att misstänka att de köpts efter ogiltigheten.

Det ska tilläggas att Riksbanken kan behålla sedlar som skickats in även om de inte tillåter inlösen (föreskrifterna 6 §). Ansökningsavgiften är 200kr (föreskrifterna 7 §).

Samlarvärde

Gamla pengars värde ligger ibland i samlarvärdet. Eftersom det inte framgår om det finns något samlarvärde kan jag inte uttala mig i denna situation, men det kan vara en god idé att få sedlarna bedömda av någon kunnig på området för att bedöma om det kan vara bättre att sälja dem som samlarobjekt.

Utländska sedlar

Riksbanken löser inte in utländska sedlar. Det kan vara så att den utländska riksbank som utfärdat sedlarna löser in dem, det kan du fråga respektive bank. Om inte kan fortfarande samlarvärdet finnas.

Arv eller gåva?

Förutsatt att du och din bror är de enda arvingarna kommer ni få dela på sedlarna som arv efter din mor, då behövs inget testamente. Att ni fått sedlarna efter arv utgör inte hinder för inlösen.

Jag vill avråda er från att skriva ett gåvobrev, förutsatt att ni är de enda arvingarna. Det utgör nämligen också hinder enligt föreskrifterna 4 § c. Misstänker Riksbanken att ni fått dem som gåva kommer inlösen nekas.

Preskriptionstid

Det finns ingen tidsgräns för hur gamla sedlarna får vara för inlösen.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har någon följdfråga eller vill ha vidare hjälp är du varmt välkommen att höra av dig till mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare