FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/09/2019

Vad gör jag om vi som äger fastigheten inte är överens om att sälja?

Hej har hade två hus med mitt ex där de var sagt att när de ena var sålt skulle hon ta över det andra huset 16 juni fråga ja hur de gick då hade hon ändrat sig å ska sälja men fortfarande inte lyckats att ens få ut en annons......men finns de nått ja kan göra för å komma nån vart ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När man samäger en fastighet och inte kan komma överens om huruvida fastigheten ska säljas så har var och en av dom som äger fastigheten rätt att påkalla tvångsförsäljning (6 § lag om samäganderätt). Fastigheten säljs i så fall på offentlig auktion som delägarna får betala. Ofta är det förmånligare om man kan ordna med försäljningen på annat vis, så i första hand kan det vara bra att försöka komma överens om en försäljning.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare