Vad gör jag om någon skickar bilder på lik till mig?

Hej, det är så att en person jag känner har fått en hel del bilder på döda, uppskurna och extremt skadade lik som någon försöker ha samlag med (efter döden typ på bårhus) han har inte bett om att få detta. Han är 14 år gammal och får det av en kille som är flera år äldre.

Ett exempel på en av bilderna är en kropp utan huvud med magen uppskuren där en man penetrerar kroppen så att man ser mannens könsorgan genom den uppskutna magen.

Så frågan är: är det okej att sprida sådanahär bilder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att detta kan kännas väldigt obehaglig och jag vill börja med att konstatera att detta är något han verkligen inte ska behöva gå igenom och det är inte okej att sprida sådana bilder.

Att han får dessa bilder skickade till sig på upprepade tillfällen utan att ha bett om det kan innebära att han utsatts för ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken. Ofredande innebär att hans frid blivit kränkt på ett kännbart sätt genom att ha utsatts för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Vissa ovälkomna handlingar anser man att den enskilda personen ska kunna tåla, men i hans fall rör det sig om upprepade och väldigt obehagliga bilder som han inte bett om, något som han verkligen inte ska behöva tåla. Att han är 14 år kan även innebära att han är en särskilt sårbar person. Att bilderna visar könsorgan, nakenbilder och sexuella handlingar innebär även att det är fråga om sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 § Brottsbalken. Utöver detta så är den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik skyldig till brott mot griftefriden enligt 16 kap. 10 § Brottsbalken.

Vad kan man göra i denna situation?

Mitt första råd är att kontakta polisen för att göra en polisanmälan. Man kan börja med att berätta för en vuxen, t.ex. en förälder, en lärare eller någon annan man känner sig bekväm med och förklara situationen. Om man inte vill berätta för en vuxen kan man även ringa BRIS på 116 111, deras telefon är öppen dygnet runt.

Jag hoppas det löser sig, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare