Vad gör jag om min hyresvärd smygfilmat mig?

Hej!

Jag ställde en fråga om att jag misstror min hyresvärd för att ha filmat mig under hela tiden jag hyrde hos honom. Han försvarar sig själv med att det var en säkerhetskamera. Jag känner mig djupt kränkt och jag tror att han har sett mig naken och hackat min dator. Hur kan jag bevisa det? Får jag stämma honom för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt har alla en rätt att filma vad och vem del vill för att sedan utnyttja filmen på det sätt de själva vill. Friheten inskränks dock, bland annat genom bestämmelser i Brottsbalken (BrB).

Att fotografera eller filma någon i hemlighet inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller annat liknande utrymme kan dömas för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 6 a § första stycket Brottsbalken, BrB). I ditt fall har jag inte mycket bakgrund till vad som skett, men om din hyresvärd smygfilmat dig i ditt hem kan brottet vara aktuellt. Att "hacka" någons dator kan innebära brottet dataintrång (4 kap. 9 c § BrB), med böter eller fängelse i högst två år som straff.

Hur du ska bevisa brottet är tyvärr svårt att besvara då jag inte vet något om omständigheterna. Däremot är min rekommendation att du gör en polisanmälan. När en polisanmälan görs ska det inledas en förundersökning om brott och polisen kommer att utreda brottet för att se om det finns tillräckliga bevis för att din hyresvärd ska åtalas om han gjort något brottsligt.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare