FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/02/2018

Vad gör jag om jag vet att en person kör bil utan körkort?

Hej !!

Om jag vet en person som kör bilen utan körkort ( inte helt säker) med sin barn ?? Vad kan jag göra ? anmäla polisen ??

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har misstanke om (och inte vet säkert) att personen inte har körkort och om personen i så fall kör utan körkort. Jag kommer därför att försöka vägleda dig i vad du kan göra med denna misstanke.

Förklaring av grund för eventuell polisanmälan eller tips till polis

Att köra bil utan körkort är en brottslig handling som kallas olovlig körning, detta hittar du i 3§ i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Detta betyder att om dina misstankar är sanna, så har denna person kört olagligt eftersom bilen är ett körkortspliktigt fordon.

Du har ingen plikt att anmäla brott i Sverige men det är givetvis bra om du vill göra det eftersom det kan utgöra en fara både för föraren som kör olovligen och andra personer i omgivningen om personen fortsätter att köra utan körkort.

Mitt råd till dig:

Du kan tipsa polisen om din misstanke om brott antingen genom att ringa telefonnummer: 114 14 (om du är i utlandet +46 77 114 14 00) och tala om för dem:

Vad det är som hänt, alltså att du tror dig ha sett någon köra utan körkort. Var du sett personen köra utan körkort, detta kommer underlätta deras arbete att hitta personen när den kör obehörigt. När du sett detta, kanske också om det har skett flera gånger att du sett detta.

På polisens hemsida här kan du även välja att tipsa polisen via mail. Inkludera samma uppgifter i ditt mail som om jag berättat om ovan (alltså vad, var och när) och välj rätt region (där du har sett personen köra olovligt) från listan på hemsidan.

Om du behöver mer vägledning i frågan är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare