FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/08/2021

Vad gör jag om en tatuerar vägrar tatuera mig?

Hej! Jag har varit hos en tatuerare förr och skickade bild på motivet jag ville ha nu, nu har har sagt att han ej gör sådant längre. Men sambon skrev till tatuerare och skickade ett motiv i samma stil och då säger han att ha absolut kan göra det, så alltså vill han inte tatuerare mig helt enkelt, hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga besvaras främst med stöd av allmänna avtalsrättsliga principer.

Om tatueraren väljer att ta sig an arbetet eller inte finns det ingenting du kan göra åt eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige. Detta är inte kodifierat i lag men är en grundläggande avtalsrättslig princip. Denna princip kan dock få lämna företräde i vissa partskonstellationer, en av dem som ligger närmas till hands är konsumentförhållanden. Denna plikt att ingå avtal (kontraheringsplikt) gäller för exempelvis försäkringsbolag som inte får neka en konsument en försäkring utan särskilda skäl (exvis att konsumenten tidigare bedragit försäkringsbolaget, se 3 kap 1 § Försäkringsavtalslagen). Någon motsvarande kontraheringsplikt existerar inte för näringsidkare som tillhandahåller tjänster såsom tatueringar.

Om du däremot misstänker att du nekas tatueringstid på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder så kan det vara fråga om en situation som omfattas av diskrimineringslagen, men eftersom du inte angivit några uppgifer som antyder att så är fallet så går jag inte in på det.

Slutsatsen är alltså att det inte finns någonting du kan göra förutom att gå till en annan tatuerare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare