Vad gör jag om en säljare på internet slutar svara efter att jag betalat?

Har blivit lurad på Tradera av en privatperson som jag köpte en 15500kr laptop från. Betalningen skede genom swish. Användaren är borttagen från Tradera så jag kan inte kontakta den därifrån. Jag har redan kontaktat denne person genom numret jag swishade pengarna till och genom numret som stod i dens profil på Tradera (olika nummer alltså). Swishnumret är antingen borttaget eller så har den blockat mitt nummer, på det andra numret har den inte svarat mina meddelanden. Detta hände 17/7. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr låter det som om du blivit utsatt för bedrägeri, i mitt svar kommer jag att förklara vad brottet innebär och vad du eventuellt kan göra för att försöka få tillbaka dina pengar.

Vad är bedrägeri?

Eftersom du betalat 15 500 kronor för en vara du inte fått har du blivit lurad på pengar. Brottet bedrägeri finns i 9 kap. 1 § Brottsbalken. Brottet innebär att en person lurar någon annan att göra något som denne annars inte hade gjort. Handlingen ska innebära en ekonomisk vinst för gärningspersonen och en ekonomisk skada för den drabbade. I ditt fall har du lidit en ekonomisk skada genom att du fått betala för laptopen och gärningspersonen har tjänat ekonomiskt på din bekostnad.

Kan jag vända mig till Tradera?

När du skapar ett konto på Tradera ingår du ett användaravtal som du kan hitta här. I avtalet gäller följande:

''Tradera äger inte något av de föremål som saluförs eller säljs genom Tradera och är inte en part i transaktionerna mellan köpare och säljare. Köpeavtalen ingås direkt mellan köpare och säljare.''.

Det betyder att Tradera inte kan hållas ansvarig för vad användarna gör på hemsidan. Du kan alltså inte vända dig till Tradera för att få tillbaka pengarna, men du kan säkerligen vända dig till dem för ytterligare vägledning. Förmodligen har de erfarenhet från liknande fall och kan ge dig fler tips och råd.

Vad kan jag själv göra?

Du skriver att användaren är borttagen från Tradera och att du inte får något svar på sms, det låter som om säljaren försöker undvika dig. Det blir självklart svårare nu när personen tagit bort sitt konto men du kan ändå försöka samla in den information du har om säljaren för en polisanmälan. Eftersom du swishade säljaren så har du förmodligen sett dennes namn och om du kommer ihåg det kan det vara till stor hjälp.

Mitt råd är att du gör en polisanmälan, det gör du genom att antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Det är bra om du innan du gör det samlar på dig information om säljaren, som exempelvis användarnamn, telefonnummer och personnamn. Ju mer specifik du kan vara, desto bättre är det!

Sammanfattning

Du har alltså med stor sannolikhet blivit utsatt för ett bedrägeri, det är självklart alltid tråkigt när sådant händer. Det är tyvärr inte helt säkert att du kommer att få pengarna tillbaka eftersom säljaren då måste hittas. Tradera är som sagt utanför detta och kan inte hållas ansvariga. Du får därför göra en polisanmälan och hoppas på det bästa.

Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare