Vad gör jag om bilfirma glömt registrera bilgarantin?
Jag har köpt en bil från en bil firma, och köpte garantin, min bil har gått sönder och jag anmälde men de sa garantin bolaget att min bil var inte registrerat på deras och då kontaktade jag min bilsäljare och han sa att han ska lösa det efter detta hände har jag inte kunnat kontakta honom, han svara Inte eller ringa tillbaka på ett bra tag, och när jag sms till de så svara de inte mig heller
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!
Tillämplig lag
Jag tolkar din fråga som att du som privatperson köpt en bil av en bilfirma. Reglerna i Konsumentköplagen(KKL) blir därför tillämpliga.
Garantin
Ni kom överens om att bilen skulle omfattas vid garantin vid köpet av bilen. Eftersom säljaren inte registrerat detta ska bilen anses behäftad med ett fel. Du har alltså rätt att få säljaren att fullgöra avtalet och registrera garantin (26 § KKL).
Jag rekommenderar att du fortsätter att försöka kontakta säljaren eftersom denna tidigare medgett sitt misstag. Om du inte lyckas få tag i säljaren är det möjligt att lämna in en stämningsansökan och försöka ta ärendet till domstol. Sådana processer är dock kostsamma och tidskrävande varför jag rekommenderar att du i första hand försöker nå säljaren. Konsumentombudsmannen kan hjälpa i tvister som gäller konsumentavtal och om säljaren inte svarar kan du vända dig dit för möjlighet att få hjälp med processen. Konsumentombudsmannens hemsida finner du här.
Hoppas du fick svar på din fråga!