Vad gör jag när registreringsbeviset stulits och ägarbyte skett?

hej, jag är utsatt för bedrägeri.

Min bil blev under påskhelgen utsatt för inbrott. Tjuven fick med sig registreringsbeviset (låg i bilen - mycket klantigt av mig). Han förfalskade min underskrift och sände in till transportstyrelsen. Jag begärde nytt registreringsbevis men detta registrerades inte innan de hann registrera ny ägare. Efter det har han ställt av bilen. Ärendet ligger nu för utredningen hos Fordonsregistret och verkar kunna göra det länge.

Allt är polisanmält. Eftersom jag fortfarande har bilen och nycklarna ser jag två saker som tjuven kan göra.

1) hämta ut en ny nyckel (det går med lite trixande) och köra iväg (han kan se på gps-online var den är)

2) ta lån med bilen som säkerhet. Lånet ärver jag som jag förstår det om bilen skrivs över på mig igen.

Jag har mailat till de flesta långivarna och berättat om situationen men tänker att han kanske redan hunnit göra det.

Vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Inledningsvis vill jag klargöra att du har gjort helt rätt som har handlat snabbt med att såväl polisanmäla som att överklaga ägarbytet hos Transportstyrelsen. Det är ju, som du uppmärksammat, dessvärre en risk att ha registreringsbeviset liggande i bilen. Du är däremot sannolikt varken den första eller sista som gör det misstaget.

Det är dessvärre svårt att ge dig något råd för hur du ska förhindra att tjuven eventuellt försöker kvittera ut en ny nyckel. Min rekommendation är att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag angående det. Jag utgår från att du redan upprättat en kontakt avseende bilinbrottet. Eventuellt är det möjligt att försäkringsbolaget kan hjälpa dig att vända dig till en verkstad för omkodning av nyckeln eller att du kan använda annan låsanordning som gör att bilen ändå inte kan flyttas. Jag vet tyvärr inte exakt hur det går till när man begär ut en ny nyckel och om det är möjligt att kontakta kontoret för det bilmärke du har och informera dem om vad som skett.

I fråga om lån har du rätt i att billån kan "följa med bilen". Däremot är det i regel endast möjligt att ta ett billån med bilen som säkerhet vid inköp av bil hos en auktoriserad återförsäljare. Ett billån med bilen som säkerhet är i praktiken ett kreditköp, vilket antecknas i bilregistret. Ofta finns det ett återtagandeförbehåll kombinerat med kreditköpet. Eftersom bilen inte är fullbetald vid ett kreditköp så "följer lånet med bilen". Om man vill belåna en bil man redan äger (vilket tjuven gör enligt bilregistret) handlar det om en pantsättning av bilen.

Pantsättning innebär att man lånar pengar och som säkerhet lämnar något i pant. För pantsättning av lös egendom (såsom t.ex. en bil) gäller reglerna om handpant; det krävs tradition. Tradition innebär att man måste lämna ifrån sig föremålet man pantsätter. För att tjuven ska kunna pantsätta bilen krävs det således att hen har den i sin besittning och kan lämna den ifrån sig. Så är det inte i ditt fall varför det sannolikt inte finns någon möjlighet för vederbörande att belåna den så det belastar dig.

Sammanfattningsvis har du gjort helt rätt i som har såväl polisanmält som överklagat ägarbytet. Om bilmärket har ett centralt register för när man begär ut ny nyckel är min rekommendation att du kontaktar det och uppvisar din polisanmälan. Det kan även vara en möjlighet att du vänder dig till ditt försäkringsbolag för hjälp.

Du ska däremot inte vara orolig för att bilen kan belånas trots att den står hemma hos dig och att du sedan "ärver" lånen. Lån kan följa med bilen och det är om den köps på kredit. Vid kreditköp antecknas det i bilregistret att bilen är såld på kredit. För att däremot pantsätta en bil man redan innehar krävs det tradition av objektet. Det krävs således att bilen lämnas in till ett företag som lånar ut pengar mot pantsättning och att bilen förvaras där under låneperioden.

Om du behöver vidare hjälp av någon av våra jurister med t.ex. vidare överklagan om ägarbytet, är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare