FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt15/11/2018

Vad gör jag när jag blivit illa behandlad av ett TV-bolag?

Hej! Jag har varit med i en rijaliti utomlands där jag har varit illa behandlad av andra deltagare och själva tv bolaget! Jag vill berätta allt och därefter behöver jag hjälp med detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då det inte framkommer av din fråga exakt vad som har skett är det svårt att ge dig några specifika råd utan de blir av mer generell karaktär.

Om de andra deltagarna (och även TV-bolaget) begått något brottsligt mot dig (t.ex. misshandel, förtal eller någon form av övergrepp) är min rekommendation att du kontaktar polisen och gör en polisanmälan. Du kan kontakta polisen genom att besöka din lokala polisstation eller ringa 114 14.

Rör det sig inte om ett straffrättsligt brott utan någon form av avtalsbrott kan det i vissa fall finnas möjlighet att stämma motparten för sådant. I det fallet rekommenderar jag att du bokar tid med någon av våra jurister. Juristen kan titta närmre på ditt ärende och ge råd om hur du bör handskas med det. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare