Vad går gränsen mellan avlastning och parkering? Och vad gäller vid ett överklagande av en parkeringsanmärkning?

Hej! Jag fick en parkeringsbot då jag stod på lastzon och lossade material till ett bygge. Det behövdes 3 vändor för att få upp allt. Det var några trappor upp som jag använde hissen för transporten. När jag ska ner för att hämta näst sista lasten så sitter lappen på rutan och jag ser p-vakten bil åka från platsen. Det står tydligt på lappen att vakten bara iakttagit i 3 minuter. Det tar kanske 5 minuter per vända då man får vänta på hissen också. Jag överklagade direkt samt ringde upp bolaget och fick hjälp den vägen. Tyvärr hade jag inte koll på det här med leasing avtal och hur regelverket går där. Dom sket högaktningsfullt i min överklagan då den saknade fullmakt från leasingbolaget. Leasingbolaget i sin tur har praxis att direlt betala böterna och sedan skicka vidare fakturan. Precis så hände även här. Hur som så får jag sedan deras fullmakt och gör ytterligare en överklagan. Inget hörs på ett tag men sedan kommer ett vidarebefordrat mail från leasingbolaget där Hojab skriver att dom anser sig ha rätt. Nästa steg är ett civilrättsligt mål. Klart som korvspad att jag skulle vinna den. Jag har 3 vittnen till att jag konkade grejer utan avbrott. Har jag gjort någon tabbe förutom att jag inte hade fullmakt vid första överklagandet? Det som också irriterar är att dom skickar 60kr i påminnelseavgiften på första fakturan till ägaren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är antingen lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering eller lagen om felparkeringsavgift.

Den förstnämnda lagen avser olovlig parkering på privatägd mark. Enligt 1 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering gäller att en markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i lagen ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han eller hon har beslutat.

Och den sistnämnda lagen, dvs. lagen om felparkeringsavgift, avser överträdelser av föreskrifter som rör parkering och/eller stannande av fordon som är upptagna i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register på allmän plats, om överträdelsen inte är belagd med straff, 1 § 1 p. lagen om felparkeringsavgift. Vilken lag som ska tillämpas i den nu uppkomna situationen går dock inte avgöra utifrån din ärendebeskrivning. Samtidigt ska sägas att detta egentligen är av mindre vikt eftersom din huvudsakliga fråga inte är detaljreglerad i någon utav lagarna.

Men givet att det är fråga om en avlastning som har ägt rum på allmän plats kan följande anföras. Att påminnelseavgift har utfärdats kan naturligtvis vara enerverande, men faktum är att det är brukligt och detta trots att du verkar ha ansökt om rättelse av beslutet och bestridit det. I 7 § lagen om felparkeringsavgift sägs, tro det eller ej, att avgift ska erläggas inom föreskriven tid även om talan förs om undanröjande av betalningsskyldigheten.

Eftersom du avser att hänskjuta frågan till domstol kan följande också vara värt att notera. Ett beslut av den här typen ska överklagas skriftligen till den tingsrätt inom vars domkrets överträdelsen har ägt rum. Överklagandet ska dock ges in till Polismyndigheten och det ska ha kommit in dit senast tre veckor från det att klaganden, dvs. du, fick del av beslutet, 10 § 2 st. lagen om felparkeringsavgift.

Kom även ihåg att du måste ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas redan när överklagandet lämna in till Polismyndigheten. I den nyss nämnda lagparagrafens tredje stycke finns nämligen en s.k. preklusionsregel av vilken det framgår att omständigheter eller bevis som inte angetts vid Polismyndigheten får i tingsrätten eller hovrätten endast åberopas om parten gör sannolikt, att han eller hon haft giltig ursäkt för sin underlåtenhet att ange omständigheten eller beviset vid Polismyndigheten, eller om det av annan särskild anledning bör tillåtas att omständigheten eller beviset åberopas. Som exempel från praxis kan hovrättsfallet RH 1999:14 nämnas. I det här avgörandet hade en parkeringsanmärkning utfärdats på grund av utebliven betalning. Först i hovrätten hade Polismyndigheten åberopat att parkeringsbiljetten inte hade varit placerad på ett sätt så att den stämplade tiden varit väl synlig utifrån. Någon giltig ursäkt för att inte ha angett detta tidigare under processen förelåg inte varför den omständigheten inte beaktades av rätten utan istället avvisades.

När det sedan gäller din huvudsakliga fråga och svaret på denna kan konstateras, vilket även påpekades inledningsvis, att det inte finns något specifikt angivet i lag. Men jag är av samma uppfattning som du och anser likaledes att du inte heller har gjort något misstag, eller såsom du beskriver det, en tabbe. Mig veterligen finns det inga regler för hur länge en parkeringsvakt bör vänta innan en parkeringsanmärkning utfärdas. Men tre minuter låter spontant som en alldeles för kort tid. I synnerhet med tanke på att du stod på en lastplats, vilket torde kräva en längre iakttagelse från parkeringsvaktens sida för att kunna säkerställa att det verkligen är fråga om en parkering. Och när en uppställning för avlastning övergår till att bli en parkering är, såvitt jag vet, inte heller reglerat i lag. Men min bedömning är dock att man i princip bör kunna stå den tid som behövs, men att inga avbrott i avlastningsaktiviteterna får ske. Begränsningen torde helt enkelt vara att avlastning (lossning) ska genomföras helt utan pauser och utan oskälig fördröjning.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare