Vad gäller vid verksamhetsövergång?

För 1,5 år sedan togs den privata förskolan jag arbetade på över av kommunen - lokaler, inventarier och barn övergick till kommunen men vi anställda blev uppsagda och fick söka om våra tjänster. Är detta förfarande enligt lag när en intakt verksamhet tas över av annan huvudman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du skriver tolkar jag det som att det skett en verksamhetsövergång. Vid verksamhetsövergångar ska rättigheter och skyldigheter följa med en anställd och en verksamhetsövergång är heller inte en saklig grund att säga upp en anställd på ( 7 § tredje stycket Lag om anställningsskydd, LAS). Arbetsgivaren får dock säga upp personer om det finns ekonomiska eller organisatoriska skäl, t.ex. att nedskärningar har skett. Av det du berättar verkar det som att förskolan är mer eller mindre intakt. Jag skulle därför säga att ni inte borde ha blivit uppsagda.

En arbetsgivare får enbart säga upp anställda före eller efter övergången, inte när den väl pågår.

För att sammanfatta skulle jag, enligt min åsikt, säga att kommunen inte fick säga upp er, om uppsägningen skedde när övergången pågick.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare