Vad gäller vid val av fel registreringsnummer i en parkeringsapp?

Jag har fått en p-bot pga att jag valde fel bil i min parkeringsapp. Detta då appen har ett förvalt registreringsnummer. Man får inget val att välja fordon. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har använt en parkeringsapp men att du valt en annan bils registreringsnummer vid parkeringen. Du undrar därför om det är rätt att du fått en "p-bot".

Då du parkerar din bil på en parkering ingår du ett avtal. Avtalet går ut på att du får använda dig av ett bolags parkering under utsatt tid i utbyte mot betalning.

Inom avtalsrätten gäller principen pacta sunt servanda, vilket innebär att avtal ska hållas. Genom att ingå avtal med parkeringsbolaget accepterar du även bolagets avtalsvillkor. Har du betalat genom en app är du själv ansvarig för att informationen ska stämma. Detta gäller även om du kan visa att du har betalat avgiften. Bilförarens ansvar vid betalning av parkering har bland annat behandlats i RH 2016:42, där det faktum att personen faktiskt hade betalat inte medförde ansvarsfrihet då fel registreringsnummer hade registrerats. Parkeringsvaktens uppgift är att kontrollera att parkeringen är betald, vilket inte är möjligt om fel bil är registrerad.

Sammanfattningsvis är invändningar om att man registrerat fel registreringsnummer oftast inte skäl för att inte behöva betala avgiften. Detta beror på att fordonet som faktiskt stod på parkeringen inte var betald för. Du har trots detta rätt att överklaga och ange dina omständigheter, men det är inte säkert att du kommer vinna framgång med detta då du ansvarar för att rätt information anges.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar. Är det något mer du funderar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare