Vad gäller vid uppsägning vid timanställning?

Jag blir mobbad på min arbetsplats och min chef vet om det.

Jag har sagt upp mig skriftligt, men eftersom jag jobbar som vårdbiträde och vi redan är underbemannade så vill inte min chef att jag går. Hen har inte heller sagt när jag får sluta.

Eftersom jag är timanställd gäller då uppsägningstiden på 2 månader?

Känner mig otrygg på arbetsplatsen och vill lämna den så fort som möjligt, vad för konsekvenser kan det bli om jag bara slutar direkt?

Vad kan man göra?

Mvh

I

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har förstått din fråga tolkar jag det som att du är timanställd på en arbetsplats men att du nu vill sluta och undrar vad som gäller vid ett sådant tillfälle.

Jag vill börja med att berätta för dig att om du är timanställd så är det en arbetsform som är stadgad som en arbetsform enligt lagen. Detta innebär att du, för varje arbetspass du arbetar, blir "anställd på nytt". Detta innebär alltså att du, när som helst och när du vill, kan börja tacka nej till arbetspass och din chef får inte lov att säga någonting om detta. Det som är viktigt att komma ihåg är dock att denna rättighet även ligger hos arbetsgivaren.

Det resulterar alltså i att om du har fått 3 veckor med arbetspass som du tackat ja till, behöver inte arbetsgivaren ge dig fler pass efter detta och du behöver alltså inte heller tacka ja till fler pass efter detta.

Det framgår inte av din fråga om du har fått flera månader framåt med schemalagda arbetspass. Om så inte är fallet, utan att du för tillfället har exempelvis 2 arbetspass kvar, är det alltså din rättighet att inte tacka ja till fler.

Om du däremot har flera månader framåt med arbetspass som du har "accepterat" genom att godta schemat, måste man kolla på anställningsavtalet gällande uppsägningstid.

Det går inte att säga exakt hur många månader/veckor du har som uppsägningstid eftersom detta kan skilja sig åt. Du bör därför kolla i ditt anställningsavtal vad som står skrivet där. Eftersom anställningsavtal är en form av avtal, är de alltid giltigt och man ska hålla det som står där i.

Så vad tycker jag att du bör göra?

Jag vill säga till dig att jag tycker det är jättehemskt att du har blivit utsatt för det du beskriver och att du känner dig otrygg. Jag tycker att du bör ta kontakt med skyddombudet, som enligt lag ska finnas på en arbetsplats med fler än 5 arbetare (se Lagen om arbetsmiljö 6 kapitel 2 §). Är du medlem i facket tycker jag att du ska kontakta dem också! Ibland kan facket hjälpa till att få arbetsgivare att bortse från uppsägningstiden när det handlar om sådana saker som mobbning och trakasserier.

Du bör också, först och främst, säga upp dig. Oavsett om du inte vill "göra det värre för arbetsplatsen" då du förklarar att ni redan är underbemannade, måste du sätta dig själv i främsta rummet. Du ska inte gå runt och känna dig otrygg.

Om du har fler frågor eller känner att du inte fick din fråga besvarad, tveka inte på att skicka in en ny fråga här till oss eller kontakta våra duktiga jurister via telefon. Telefonnumret dit är 08-533 300 04

Och rådgivningen är öppen måndag-fredag från kl 10-16.

Ta hand om dig nu!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare