Vad gäller vid uppsägning av en tidsbegränsad anställning?

Hej!

Jag har tidsbegränsad anställning där formuleringen lyder "Från och med 01.10.2016 dock längst till och med 01.10.2017". Min arbetsgivare hävdar att denna formulering i kontraktet innebär att de kan säga upp mig inom en månad om de så önskar men att jag som arbetstagare inte kan avsluta min tidsbegränsade anställning i förtid. Stämmer detta?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningar regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Huvudregeln är att tidsbegränsade anställningar inte kan sägas upp i förtid (4 § LAS). Dock kan arbetsgivaren och arbetstagaren avtala om att anställningen kan sägas upp i förtid och då gäller minst 1 månads uppsägningstid (11 § LAS). Om det finns ett kollektivavtal kan särskilda regler gälla där.

Formuleringen ”från och med… dock längst till och med …” innebär att man gjort det möjligt att säga upp avtalet i förtid. Uppsägningstiden är ömsesidig, vilket innebär att både arbetsgivaren och arbetstagaren kan säga upp anställningen innan slutdatumet i anställningsavtalet. Om ingen uppsägningstid anges i anställningsavtalet gäller 1 månads uppsägningstid för båda parter.

Sammanfattningsvis kan både du och din arbetsgivare säga upp anställningen i förtid i och med formuleringen i anställningsavtalet och uppsägningstiden är 1 månad om inte annat anges i avtalet eller andra regler finns i kollektivavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Johanna AmbjörnRådgivare