FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/08/2018

Vad gäller vid uppsägning?

Hej, Denna möjlighet var ju briljant att få ställa frågor här. Jag behöver verkligen hjälp. Min chef och jag har hamnat i en konflikt. Jag har sjukskrivit mig som jag meddelade samma dag. Min arbetsgivare svarade; `bekräftar härmed din uppsägning per den XXXX samt lämnade nycklarna till butiken. Jag tolkar ditt beslut som omgående och jag godkänner också att du avslutar din anställning utan uppsägningstid. Slutlön inklusive inarbetad semester betalas ut i septemberlönen` OBS, jag är fast anställd och har inte sagt upp mig. Är detta verkligen ok av en arbetsgivare? Innan jag gick bad hon mig att skicka in min uppsägning. Ingen som helst tillstymmelse att vilja lösa någon konflikt här inte. Dessutom har hon dragit ner timmar på mitt schema tidigare utan någon förvarning eller förhandling. Tacksam på svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enkelt svarat, nej. Det är inte okej för din arbetsgivare att ta en sjukanmälan som en uppsägning.

Då du inte sagt upp dig kan din arbetsgivare inte välja att se det som en uppsägning. Vad din arbetsgivare möjligtvis kan göra är att säga upp dig istället. Jag förstår det på din fråga som att du är tillsvidareanställd. Tillsvidareanställd är du om din provanställning har gått ut. Provanställning löper i max 6 månader innan den automatiskt går över till tillsvidareanställning om inte anställningsformen från början var en visstidsanställning.

Om du är tillsvidareanställd finns det bestämmelser i lagen om anställningsskydd som reglerar hur en uppsägning får gå till. Uppsägningen måste bland annat vara sakligt grundad enligt 7 § LAS. Arbetsgivaren är också skyldig att uppge orsakerna till uppsägningen om arbetstagaren kräver dessa.

Om din arbetsgivare har skäll och väljer att säga upp dig har du fortfarande rätt till lön under uppsägningsperioden. Uppsägningstiden kan variera från minst 1 månad till max 6 månader. Hur lång tid som gäller i ditt fall hittar du i 11 § LAS.

Utifrån så som jag förstår din fråga har du enbart sjukt anmält dig. Om detta är fallet har din arbetsgivare ingen rätt att utgå från att du sagt upp dig. Jag rekommenderar att kontakta din eventuella fackorganisation alternativt ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig mer ingående i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare