FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/07/2021

Vad gäller vid störande villagrannar?

Hej!

Jag bor i villa och mina grannar har haft hantverkare hos sig som arbetat i trädgården,i 8 veckor nu. De har anlagt pool och nu sågas, automatisk såg, och snickras det, trädäck. På kvällen spelas det musik, har sagt till om det, musiken, och nu spelar de musik lägre, men jag hör det, när jag sitter i min trädgård. De säger att jag måste säga till om musiken stör mig, men det ska väl räcka att jag säger till en gång?

Får hantverkare verkligen arbeta under semesterperioden under sommaren?

Jag känner mig inträngd i ett hörn där de bestämmer vad jag ska höra när jag är i min trädgård.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att du känner dig störd och trängd av situationen. Tyvärr måste jag informera om att man har begränsat med åtgärder att vidta i din situation då man bor i villa.

Störningar från grannar

Det finns en generell regel att husägare måste visa vad som kallas skälig hänsyn till sina grannar (3 kap 1 § jordabalken). Det innebär att man inte får föra allt för mycket oväsen och att man måste hålla ordning på sin tomt. Det finns dock ingen tydlig gräns för när något anses störande utan detta bedöms från fall till fall. Det finns ingen regel för när på dygnet man får spela musik och heller ingen regel för hur hantverkare får jobba under semesterperioden.

I vissa fall kan det vara brottsligt att spela hög musik i ett villaområde. Det krävs dock att dina grannar gör det medvetet för att störa dig och andra grannar. Då kan det vara fråga om brottet ofredande som innebär att man bland annat utsätter någon för ett hänsynslöst agerande (4 kap 7 § brottsbalken). Det krävs dock en stor hänsynslöshet för att det ska räknas som brottsligt. Jag misstänker att du behöver säga till mer än en gång för att det ska bli aktuellt i ert fall.

Sammanfattningsvis

För att sammanfatta finns det vissa regler som säger att man inte ska störa sina grannar. Men det kan vara svårt att veta exakt vad som räknas som en tillräckligt kraftig störning. Det finns ingen regel kring när på dygnet man får spela musik och inte heller när på året man får ha hantverkare som väsnas.

Jag rekommenderar att du i första hand pratar med dina grannar igen. Förhoppningsvis är de förstående och gör något åt musiken och kanske även hantverkarna denna gång. Om de inte gör det kan du kolla med miljöförvaltningen i er kommun eller om ni har en samfällighetsförening i ert kvarter. Kanske kan någon av dessa hjälpa dig vidare. Om du anser att det är rejält hänsynslöst och dina grannar fortsätter trots flertalet tydliga tillsägelser är det möjligt att polisanmäla ärendet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare