Vad gäller vid skrotning av motorfordon?

Hej!

Min mormor skrotade nyligen sin bil, fyllde i blanketter. Detta var i början på mars. Nu fick hon hem ett papper på att hon ska betala skatt på bilen och hon ringde då till transportstyrelsen som bekräftade att bilen inte var skrotad utan personen som skulle köra den till skroten tog den och fixade till den och sålde den till en annan person. Är detta ens lagligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

En bil, för att den skall anses som skrotad, måste avregistreras detta kan endast ske om man skickar in ett skrotningsintyg (ett intyg om att bilen har skrotats av auktoriserad skrotningsfirma). Med andra ord verkar det inte som att din mormor faktiskt har skrotat sin bil, detta sedan en bil inte kan registreras på nya ägare efter det att den skrotats. Vidare finns det ytterligare frågetecken. Dels det faktum om bilen varit avställd (vilket skall ske innan skrotning)eller ej (sedan fordonsskatt då inte utgår) samt hur den kunnat anmälas på ny ägare utan din mormors godkännande.

Jag hoppas att ovanstående ska ge någon form av svar på er fråga, i annat fall är ni välkomna att återkomma med fler frågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare