Vad gäller vid rattfylleri?

Jag fastnade i en poliskontroll för några dagar sedan och jag fick efter blåsning följa med till polisstationen. Där uppmättes min utandningsluft till 0,14. Jag fick tillbaka körkortet av polisen, men inväntar dom från transportstyrelsen. Jag är 52 år och har aldrig för råkat ut för någon som helst trafikförseelse innan. Kan mitt körkort komma att bli återkallat och innebär det då att jag senare måste ta ett nytt körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

0,14 i utandningsluft ligger över gränsen för rattfylleri. Om du döms för rattfylleri kan straffet bli antingen böter eller fängelse i högst 6 månader (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). Vilken påföljd som blir aktuell beror på omständigheterna i fallet, till exempel hur stor trafikfara du var. Den vanligaste påföljden är böter.

Om du döms för rattfylleri kommer även ditt körkort att återkallas för en viss tid (5 kap. 3 § Körkortslagen). Spärrtiden kan vara mellan 1 månad och 3 år (5 kap. 6 § Körkortslagen). Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Sammanfattningsvis är det svårt för mig att ange exakt vilket påföljder som kan få om du döms, eftersom det beror på omständigheterna i fallet, men om du döms för rattfylleri kommer ditt körkort återkallas. Om du har eventuella funderingar på vad mer exakt som gäller när du sedan vill ta nytt körkort, rekommenderar jag dig att kontakta Transportstyrelsen!

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare