Vad gäller vid otydliga avtalsvillkor i konsumentförhållanden?

Har ett XX tv abonnemang, tecknat avtal med 24 månaders bindningstid i sept/okt 2016, så långt allt solklart, i detta de första 6 månaderna gratis, med andra ord så under denna bindningstid skulle vi endast betala för 18månader.

Nu har vi fått fiber uppkoppling hem och använder ej detta abonnemang från XX längre, ringde igår och vill säga upp abonnemanget (får givetvis betala bindningstiden ut till sept/okt 2018) men nu vill man från XX påstå att vi bundit oss fram till april 2019 pga att de första 6 månaderna var gratis och ingick således inte i bindningstiden som började löpa när de första 6 gratis månaderna löpt ut.

Hela abonnemanget tecknades via telefon och inga papper ha skrivits på men vi är säkra på att det var 24 månader och inget annat trots de första 6 gratis månaderna, sen hävdar dom också att vi inte kan säga upp abonnemanget ännu då det är för tidigt...?

Vad gör man här, det är ju ord mot ord.

Så här gör man reklam för det aktuella paketet vi tog:

Familjepaketet

Vårt populäraste kanalpaket där det finns innehåll för hela familjen och massor med innehåll i vår playtjänst. Fritt i 6 mån (värde 2 274 kr)

Dessutom ska parabol och installation ingå men där fick vi betala installatören för något vägg fäste för parabolen som inte ingick.

/roger

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att ha någon dokumentation framför mig är det svårt att ge ett säkert svar på din fråga, men jag ska försöka redogöra för vad som gäller vid sådana här avtal och vad du kan ha nytta av.

För det första är du en konsument och din TV-leverantör en näringsidkare. Det innebär att lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden blir tillämplig. Enligt lagen ska ett oklart avtalsvillkor som inte varit föremål för individuell förhandling tolkas till konsumentens fördel. Det innebär att om det inte tydligt framgår att bindningstiden börjar löpa först efter de 6 gratismånaderna, ska din tolkning gälla framför TV-leverantörens.

Vid telefonavtal spelas avtalsslutandet ofta in av näringsidkaren. Om det vid en sådan inspelning inte tydligt framgår när bindningstiden börjar gälla, har du en bra möjlighet att få avtalet tolkat till din fördel.

Vad gäller påståendet om att uppsägningen skett för tidigt har jag svårt att se varför detta skulle vara ett problem, särskilt som ni inte vill säga upp abonnemanget i förtid. Finns det inget avtalsvillkor som stipulerar när en uppsägning tidigast får ske, bör detta inte utgöra ett hinder.

Mitt råd blir att se över om ni fått hem några dokument som beskriver avtalet, och sedan vända er till företaget igen. Hjälper inte detta kan ni kontakta konsumentombudsmannen, eller kontakta någon av våra duktiga jurister för vidare handledning.

När jag tittar på den information om paket som din leverantör har på sin hemsida framgår följande:

Vid beställning får du prova vårt populäraste kanalpaket (NN-paketet) fritt i 6 månader. Därefter kan du välja vilket kanalpaket som passar dig från XX kr/mån (Baspaketet). Avtalstiden är 18 betalande månader plus 6 fria månader.

Sista meningen är ett exempel på ett tillräckligt tydligt avtalsvillkor. Har ni inte fått sådan information vid ert avtal bör er version gälla.

Lawline RådgivareRådgivare