Vad gäller vid köp av fastighet i Sverige för amerikansk medborgare?

Vad gäller för Köp av nybyggd fastighet i Sverige för amerikansk medborgare? Är det samma regler om han är gift med en svensk medborgare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samma regler gäller för en amerikansk medborgare som det gör när en svensk medborgare köper hus i Sverige. Det görs alltså ingen skillnad på själva reglerna för fastighetsköp beroende på vilken nationalitet köparen tillhör om fastigheten finns i Sverige.

Jag kommer här att använda mig av reglerna i jordabalken (JB) för att förklara det grundläggande som gäller vid köp av fastighet.

Vid köp av fastighet ska det upprättas en köpehandling som ska skrivas under av både säljaren och köparen. Denna handling ska innehålla uppgift om vad som ska betalas för fastigheten och att ägandet av fastigheten ska gå över på köparen (JB 4 kap. 1 § första stycket). Följs inte detta är köpet ogiltigt (JB 4 kap. 1 § tredje stycket).

Är det så att köparen och säljaren kommit överrens om något annat pris vid sidan om än vad som står i köpehandlingen är denna överenskommelse ogiltig, det är istället det pris som står i köpehandlingen som gäller (JB 4 kap. 1 § andra stycket).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare