FrågaAVTALSRÄTTGåva05/10/2019

Vad gäller vid gåva av fastighet?

Hej!

Min pappa vill att min syster och jag ska ta över hans bostadsrätt. Han vill ge den til oss som en gåva. Räcker det med ett gåvobrev till brf eller behöver banken kontaktas (han har inga lån på lägenheten så vi tar inte över några lån) för att skriva någon form av överlåtelseavtal?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad behöver gåvobrevet innehålla?

Gåvobrevet innehålla uppgifter om vem som är mottagare samt vem som är givare tillsammans med en överlåtelseförklaring, fastighetsbeteckning och inblandade parters underskrifter (4 kap. 1 § och 29 § jordabalken). Ni kan upprätta ett gåvobrev genom vår avtalstjänst.

Vad behöver ni göra efter att ni mottagit gåvan?

Som mottagare av fastigheten behöver ni också skrivas in som ägare till denna. Detta gör ni genom att ansöka om lagfart hos lantmäteriet vilket ska göras inom tre månader från det att ni skrivit under gåvobrevet (20 kap. 1 § jordabalken). Eftersom gåvan i detta fall avser en bostadsrätt så ska även bostadsföreningen underrättas om gåvan. Skulle du och din syster mot förmodan inte godkännas medlemskap så kommer gåvan att bli ogiltig. Ni behöver inte kontakta banken eftersom bostadsrätten inte är belånad.

Vad kan mer vara viktigt att tänka på?

En gåva av denna storlek kommer att ses som ett förskott på din och sin systers arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Detta innebär att bostadsrättens värde kommer att avräknas på erat arv efter eran far i framtiden. Om eran far inte har för avseende att bostadsrätten ska utgöra ett förskott på arvet så behöver detta framgå tydligt i gåvobrevet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina funderingar och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare