FrågaPROCESSRÄTT30/10/2021

Vad gäller vid frånvaro från huvudförhandling?

Hej. Jag väntar på en huvud förhandling och undrar om psykisk ohälsa är en giltig orsak till att inte komma? blir den uppskjuten i sådan fall eller avgörs det ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs giltiga skäl för frånvaro. Enligt 32 kap. 4 § rättegångsbalken ska du omedelbart meddela rätten om eventuella förhinder. Om rätten finner att omständigheter föreligger som kan antas utgöra hinder för rättegången ska de ta ställning till om förhandlingen ska ställas in och skjutas upp. Jag kan inte ge dig ett klart svar på hur rätten skulle ställa sig till din omständighet, i regel krävs det dessutom läkarintyg när en person anger ohälsa som skäl till frånvaro.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare