FrågaPROCESSRÄTT02/03/2018

Skyndsamhetskrav vad gäller unga lagöverträdare

Hej. Om jag förstått det rätt ska rättsprocesser där den misstänkta är kvinna eller ung (under 21?) skyndas på. Särskilt om personen är häktad. Var kan jag hitta lagstöd för denna regel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare

Lagstöd för skyndsamhet när det gäller unga lagöverträdare hittar du i Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (LUL). Lagen är tillämplig i när den misstänkte ännu inte fyllt 21 år (1 § LUL). Det görs dock ingen skillnad på om den unga lagöverträdaren är kvinna eller man.

Dessa paragrafer i lagen reglerar specifikt skyndsamhetskravet:

- En förundersökning mot den som inte har fyllt 18 år och som gäller brott på vilket fängelse kan följa ska bedrivas med särskild skyndsamhet. Förundersökningen ska avslutas och beslut om personen ska åtalas ska fattas så snart det kan ske och senast inom sex veckor från dagen för delgivning av brottsmisstanke. Det framgår vidare av paragrafen att tidsfristen får överskridas endast om det är nödvändigt med hänsyn till bl.a utredningens beskaffenhet eller andra särskilda omständigheter (4 § LUL)

- Mål mot den som inte har fyllt 21 år ska alltid behandlas skyndsamt (29 § LUL).

Ingen bestämmelse som reglerar häktning av unga

Det finns ingen bestämmelse som specifikt beskriver ett skyndsamhetskrav när det gäller unga lagöverträdare vid just häktning. Samma regler för häktning gäller som för vuxna, med förbehåll för bestämmelsen om att den som inte har fyllt 18 år endast får häktas om det finns synnerliga skäl (23 § LUL). Det betyder att ett större krav på restriktivitet ställs för häktning av en person som är under 18 år. Har man trots det blivit häktad gäller samma regler som för personer över 18 år.

Vad gäller häktning finns dock en allmän bestämmelse i rättegångsbalken (1942:740) som säger att så länge den misstänkte är häktad och tills dess åtal har väckts ska utredningen bedrivas så skyndsamt som möjligt (24 kap. 3 § tredje stycket rättegångsbalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga och att du är nöjd med svaret!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare