Vad gäller vid försäljning av tavlor med kända varumärken?

Hej, jag funderar på att starta mitt egna företag där jag ska göra tavlor och skyltar osv. Jag har bland annat tänkt att jag ska göra tavlor med kända märken som Chanel och Gucci och liknande. Med tanke på att jag inte har kopierat någon specifik sak som tillverkas av de märkena och att tavlorna är skapade av mig så undrar jag om det är olagligt för mig att sälja dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka rättsliga bestämmelser är tillämpliga?

Din fråga gäller huruvida du kan göra dig skyldig till immaterialrättsligt intrång genom att använda de kända varumärkena på dina tavlor för att sedan sälja dessa. Regler angående varumärke finns i varumärkeslagen (VmL).

Är varumärkena skyddade?

Varumärkesskydd innebär en ensamrätt till ett varumärket och kan uppkomma antingen via registrering eller via inarbetning (1 kap. 6-7 §§ VmL). De kända varumärkena som du nämner, Chanel och Gucci, är troligtvis registrerade eller i vart fall inarbetade vilket gör att de är varumärkesskyddade. Ensamrätten medför att ingen förutom innehavaren utan dennes tillstånd får använda varumärket eller ett förväxlingsbart varumärke på sina varor i sin näringsverksamhet (1 kap. 10 § VmL). Skyddet hindrar även användningen av varumärket som kan anses dra otillbörlig fördel av varumärkets anseende, s.k renommee snyltning, eller skada varumärkets anseende.

Är det olagligt att sälja tavlorna?

Rent generellt gäller skyddet även varor av liknande slag och därför kan du göra dig skyldig till varumärkesrättsligt intrång även om du inte kopierat någon specifik sak som tillverkas av de märkena. Det bör tilläggas att det finns ett särskilt starkt skydd för kända varumärken. Om du säljer tavlorna med skyddade varumärken utan varumärkesinnehavarens godkännande kan du göra dig skyldig till varumärkesintrång vilket är straffbart (8 kap. 1 § VmL). Detta medför att skadestånd kan bli aktuellt men även fängelse och böter.

Sammanfattning

Varumärkena du nämner är med stor sannolikhet varumärkesskyddade och om du säljer tavlorna kan du göra dig skyldig till varumärkesintrång vilket är straffbart.

Hoppas att du fick svar på din fråga och behöver du vidare hjälp med ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare