Vad gäller vid försäljning av samägd båt?

Hej, Om två står som ägare till en båt, (50/50) finnsnedskrivet. Den ena parten parten säljer båten och tar pengarna. Är det tillåtet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom båten räknas som en lös sak och då ni äger den tillsammans, så är lag om samäganderätt tillämplig ifall inget annat har avtalats.

Den person som vill sälja sin del kan inte tvinga den andra delägaren att sälja sin del. Personen får inte heller förfoga över båten i sin helhet eftersom det kräver alla delägares samtycke. Däremot kan varje delägare fritt förfoga över sin andel, vilket innebär att personen har rätt att sälja sin egen andel av båten utan godkännande från den andra delägaren (2 § lag om samäganderätt).

När det finns flera ägare krävs alltså allas samtycke för att försäljning av båten ska få ske. Sammanfattningsvis innebär det att ena parten inte har rätt att sälja hela båten och själv ta pengarna. Personen får endast sälja sin egen andel av båten.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare