Vad gäller vid försäljning av en fastighet till ett pris under marknadsvärdet?

Hej!

Står inför en bodelning.

Vad gäller när den avlidnes hus säljs 4 månader innan dödsdag till en betydligt mindre summa än marknadsvärdet på huset?

I detta fallet blev huset sålt till en släkting som inte står som arvinge.

Ses mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och försäljningssumma som gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad gäller vid försäljning av ett hus till en summa under marknadsvärdet?

Vid försäljning av en fastighet aktualiseras främst skattemässiga konsekvenser. Dessa regleras i inkomstskattelagen, nedan förkortat IL.

Vid en försäljningen av ett hus är utgångspunkten att försäljningen sker till ett pris som motsvarar marknadsvärdet. Detta gäller vid försäljning av egendom i allmänhet. Om en husförsäljning sker till ett pris som understiger marknadsvärdet utgör transaktionen ett s.k. blandat fång. Det betyder att transaktioner innehåller inslag av både gåva och köp. För att kunna behandla konsekvenserna av en sådan transaktion måste den först klassificeras: antingen som gåva eller köp. För att kunna klassificera transaktionen måste en bedömning av olika omständigheter göras. Dessa kommer jag att redogöra för nedan och även redogöra för konsekvenser som blir beroende på utfallet av klassificeringen.

Ses mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och försäljningssumman som en gåva? Med hänvisningen till det jag sagt ovan blir svaret på din fråga här att: om transaktionen klassificeras som en gåva ses hela försäljningen som en gåva och inte bara mellanskillnaden. Detta trots att en betalning faktiskt har skett.

Bedömning av omständigheter: Gåva eller köp?

För att transaktionen ska klassas som en gåva måste först ett antal kriterier vara uppfyllda.
Dessa är:

1. Förmögenhetsöverföring (att ett värde överförs mellan parterna)

2. Gåvoavsikt (givaren ska ha för avsikt att berika mottagaren utan att förvänta sig en motprestation)

3. Frivillighet (givaren ska frivilligt ha valt att genomföra transaktionen).

Samtliga kriterier måste vara uppfyllda för att det ska röra sig om en gåva. Ju närmre släkt givaren och mottagaren är med varandra, desto mer talar det för att gåvoavsikt föreligger. Generellt kan sägas att vid en transaktion mellan givaren och dennes närståendekrets antas gåvoavsikt föreligga. Avgörande för bedömningen i ditt fall är alltså hur relationen mellan släktingarna sett ut och om det funnits en avsikt att öka mottagarens förmögenhet.

Om förutsättningarna ovan är uppfyllda krävs dessutom att försäljningssumman understiger fastighetens taxeringsvärde för att transaktionen ska klassas som en gåva. Detta kallas för huvudsaklighetsprincipen: om transaktionen till sin huvudsakliga del utgör gåva klassas hela transaktionen som en sådan.
Avgörande för bedömningen i ditt fall blir därför hur stor försäljningssumman var i jämförelse med taxeringsvärdet. Av din fråga framgår att försäljningssumman betydligt understiger fastighetens marknadsvärde. Transaktionen klassificeras som en gåva om försäljningssumman understiger fastighetens taxeringsvärde vid tillfället för försäljningen.

Konsekvenserna av transaktionen: gåva

För det fall att kriterierna ovan är uppfyllda och försäljningssumman understiger taxeringsvärdet kommer hela transaktionen att klassificeras som en gåva. Detta innebär att den avlidnes dödsbo inte kommer att betala någon skatt på en eventuell försäljningsvinst som uppstått. Släktingen som är ny ägare till huset kommer däremot att få detta obeskattade värde överfört till sig (44 kap. 21 § IL).

Konsekvenserna av transaktionen: köp

För det fall att något av kriterierna ovan inte är uppfyllda eller att försäljningssumman överstiger fastighetens taxeringsvärde kommer hela transaktionen istället att klassificeras som ett köp. För den avlidnes dödsbo innebär det att en eventuell försäljningsvinst ska beskattas, (4 kap. 1 § IL, 41 kap. 1 § IL, 42 kap. 1 § IL). Släktingen som ny ägare kommer inte att få något obeskattat värde överfört till sig i denna situation.

Sammanfattningsvis kan sägas att det uppstår olika ekonomiska konsekvenser för dödsboet beroende på hur transaktionen klassificeras. Om transaktionen klassas som en köp kommer dödsboet att behöva betala skatt på en eventuell försäljningsvinst. Några skattemässiga konsekvenser uppstår inte för dödsboet om transaktionen klassificeras som en gåva. För att denna klassificering ska kunna göras på ett korrekt sätt krävs ytterligare information om bland annat fastighetens taxeringsvärde. Vill du ha en mer ingående redogörelse för den skattemässiga regleringen är du välkommen att ställa en ny fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare