Vad gäller vid en provanställning?

Hej!

En bekant till mig fick en provanställning vid ett större företag. Provanställningen var till den 22/5. Under anställningstiden fick min bekant byta avdelning och fortsätta provanställningen på den nya avdelningen. Orsaken var att hen inte ansåg sig uppfylla alla kvalifikationer som krävdes för arbetsuppgifterna. Hen fortsatte provanställningen på den nya avdelningen och fick uppfattningen om att anställningen skulle fortsätta. Den 4 maj fick hen uppsägning från provanställningen och samtidigt uppgift om att anställningen skulle fortsätta även efter den 22/5. Man skulle bara kontakta personalavdelningen, Någon vecka innan fick hen anställningspapper på att anställningen skulle bli en visstidsanställning över sommaren. När hen pratade med sin fackliga representant fick hen papper som gått mellan personalavdelningen och facket om att hen varit provanställd för kort tid på sista avdelningen ( ca två månader) så man vill egentligen provanställa men för en visstid istället. Har företaget verkligen gjort rätt? Själv misstänker hen att det är en semestervikarie man vill ha.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Provanställning

Att provanställning är en tillåten anställningsform framgår av 6 § lagen om anställningsskydd. Prövotiden får vara max 6 månader, och provanställningen övergår därefter automatiskt i en tillsvidareanställning om inte någon av parterna säger upp avtalet innan 6 månadersperioden är slut. Arbetsgivaren måste meddela arbetstagaren om hen vill avsluta provanställningen minst två veckor i förväg (31 § lagen om anställningsskydd).

En arbetsgivare får säga upp provanställningen på nästan vilken grund som helst, så länge inte anledningen till att kontraktet avslutas är diskriminerande. Att din bekanta fick byta avdelning på grund av att hon inte uppfyllde alla kvalifikationer är alltså helt okej.

Det är också okej att erbjuda en visstidsanställning efter provanställningen, förutsatt att provanställningen har avslutats och inte övergått i en tillsvidareanställning.

Visstidsanställning

Allmän visstidsanställning är en okej anställningsform (5 § lagen om anställningsskydd). Det är en tidsbegränsad anställning som inte får sägas upp innan anställningens slut om inte annat avtalats (4 § lagen om anställningsskydd).

Om din bekanta har fått ett kontrakt om visstidsanställning under sommaren kan alltså inte arbetsgivaren avsluta anställningen under anställningstiden på samma sätt som hen kan göra under en provanställning. Om din bekanta har fått en allmän visstidsanställning kan inte arbetsgivaren i efterhand säga att det är en provanställning på viss tid. En provanställning styrs av 6 § lagen om anställningsskydd och kan alltid sägas upp när som helst under kontraktstiden. Det är det som står i kontraktet som avgör vad som gäller.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver mer rådgivning får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare